‘Verjaring voor claims truckkartel dreigt’

Logistiekprofs op 6 juni 2017 | 2 minuten leestijd

Bedrijven die recht hebben op een schadevergoeding naar aanleiding van het truckkartel, moeten voor 19 juli actie ondernemen. Na die tijd lopen zij het risico dat ze door verjaring geen schadeclaim meer kunnen indienen. Daarvoor waarschuwt MKB-Claim. 

Bedrijven die tussen 1997 en 2011 een truck hebben gekocht van vrachtwagenfabrikanten DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler kunnen tot medio juli hun teveel betaalde geld terugkrijgen. De Europese Commissie heeft de fabrikanten op 19 juli 2016 een boete opgelegd. Door nieuwe wetgeving kan een jaar na het opleggen van de boete verjaring optreden. 

Lees ook: Het grote claimen is begonnen: bedrijven eisen 100 miljoen van truckkartel

Volgens MKB-Claim kunnen ondernemingen verjaring al voorkomen door een zogenaamde stuitingsbrief naar de vrachtwagenfabrikant(en) te sturen. “We raden bedrijven aan om in ieder geval een stuitingsbrief naar DAF te sturen, ook als er geen vrachtwagens van DAF zijn gekocht”, aldus het bedrijf in een persbericht. DAF is net als de andere truckfabrikanten hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schade die door het kartel is veroorzaakt. “Door aan DAF een brief te sturen kunnen bedrijven voorkomen dat ze voor hun claim naar het buitenland moeten.” 

Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: Taina Sohlman / Shutterstock.com