Miljardenboete voor truckfabrikanten door kartelvorming

Logistiekprofs op 20 juli 2016 | 2 minuten leestijd

Vrachtwagenfabrikanten DAF, Volvo/Renault, Daimler en Iveco moeten een recordboete van bijna drie miljard euro aan de Europese Commisie betalen. De fabrikanten vormden veertien jaar lang een kartel waardoor zo’n 600 duizend transportondernemers te veel betaalden voor hun vrachtwagens. 

Ook MAN, onderdeel van Volkswagen, deed mee in het truckkartel. De fabrikant hoeft geen boete te betalen omdat het aan de bel trok bij de Europese Commissie. De bedrijven zouden tussen 1997 en 2004 prijsafspraken met elkaar hebben gemaakt. De kartelleden spraken met elkaar op handelsbeurzen en andere evenementen, maar ook telefonisch. Vanaf 2004 werd informatie ook digitaal uitgewisseld en communiceerden de bedrijven via enkele Duitse dochterondernemingen. De bedrijven maakten niet alleen prijsafspraken, maar bespraken ook wanneer zij nieuwe, schonere vrachtwagenmotoren introduceerde. Daarnaast werden er afspraken gemaakt over hoe de kosten van deze nieuwe emissietechnologie moesten worden doorberekend naar klanten. De kartelvorming kwam pas jaren later aan het licht. In 2011 viel de Europese Commissie binnen in de kantoren van de deelnemende bedrijven. In 2014 volgden officiële punten van bezwaar. 

Kartelvorming is ‘onacceptabel’
De Europese Commissie deelde nog niet eerder zo’n hoge boete uit. Het bedrag van 2,93 miljard euro moet een signaal afgeven dat kartelvorming in Europa onacceptabel is. “Er rijden in Europa naar schatting 30 miljoen vrachtwagens rond. Van elke tien middelgrote en zware vrachtwagens op de Europese wegen komen er negen uit de fabrieken van deze producenten. In plaats van elkaar te beconcurreren, spanden zij samen”, verklaarde Margrethe Vestager, Europees commissaris voor mededinging, de hoogte van de boete.

Fabrikant DAF ontvangt mogelijk de hoogste boete. Dat blijkt uit de voorzieningen die de bedrijven hebben getroffen. Zo reserveerde moederconcern Paccar een bedrag van 945 miljoen dollar. Daimler, Iveco en Volvo troffen een voorziening van respectievelijk 600 miljoen dollar, 500 miljoen dollar en 400 miljoen dollar. 

MAN profiteert van immuniteit
Het schandaal kwam aan het licht door vrachtwagenfabrikant MAN, onderdeel van Volkswagen. Het bedrijf profiteert van volledige immuniteit door het bestaan van het truckkartel te melden. De fabrikant zou anders een boete van 1,2 miljard euro hebben moeten betalen. Ook Scania wordt door de Europese Commissie onderzocht. Hier werd echter nog geen deal mee bereikt. 

Redactie LogistiekProfs