Het grote claimen is begonnen: bedrijven eisen 100 miljoen van truckkartel

Logistiekprofs op 23 maart 2017 | 2 minuten leestijd

Ruim tweehonderd middelgrote logistieke bedrijven eisen een schadevergoeding van de truckfabrikanten die betrokken waren bij het kartel. De bedrijven willen dat DAF, Volvo/Renault, MAN, Daimler en Iveco een schadevergoeding van 100 miljoen euro betalen.

Een Duitse branchevereniging diende de claim vandaag in, zo meldt het ANP. Naar verwachting blijft het niet bij deze claim. Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) riep Nederlandse transportbedrijven eerder op zich te melden. De brancheorganisatie zou een claim voorbereiden tegen de truckfabrikanten. 

Miljardenboete voor prijsafspraken
De vrachtwagenproducenten werden vorig jaar door de Europese Commissie beboet door de prijsafspraken die zij jarenlang maakten. De fabrikanten vormden veertien jaar lang een kartel waardoor zo’n 600 duizend transportondernemers te veel betaalden voor hun vrachtwagens. De kartelleden spraken sinds 1997 met elkaar. Dat gebeurde telefonisch en op handelsbeurzen en andere evenementen. Vanaf 2004 werd informatie ook digitaal uitgewisseld en communiceerden de bedrijven via enkele Duitse dochterondernemingen. De fabrikanten maakten niet alleen prijsafspraken, maar overlegden ook wanneer zij nieuwe, schonere vrachtwagenmotoren introduceerden. Daarnaast werden er afspraken gemaakt over hoe de kosten van deze nieuwe emissietechnologie moesten worden doorberekend naar klanten. De Europese Commissie legde de bedrijven in 2016 een boete van ruim 2,9 miljard euro op. Daimler ontving de hoogste boete: een bedrag van 1 miljard euro. MAN hoefde als enige fabrikant in het kartel geen boete te betalen, omdat het bedrijf aan de bel trok bij de Europese Commissie. 

In de veertien jaren van het kartel zouden er in Nederland zo’n 240.000 vrachtwagens zijn verkocht. De extra kosten voor de kopers in meerdere landen zouden in totaal uitkomen op 1,2 miljard euro.  

Redactie LogistiekProfs