Bol.com pakt 7 miljoen artikelen niet meer in

Logistiekprofs op 11 June 2020

Bol.com wil dit jaar zeven miljoen artikelen zonder kartonnen omdoos versturen. Dat zijn er twee keer zoveel als vorig jaar. Alleen wanneer het echt noodzakelijk is, pakt bol.com een artikel in. 

Met die stap hoopt de e-tailer een hoop verpakkingsmateriaal te besparen en de CO2-uitstoot terug te brengen. Momenteel is ongeveer 20 procent van de totale CO2-uitstoot van bol.com afkomstig van verpakkingen. 

‘Eigen verpakking is stevig genoeg’

Bol.com startte vorig jaar met het weglaten van de herkenbare blauwe doos. In eerste instantie voor 3,5 miljoen artikelen. Nu wordt dat aantal verdubbeld naar zeven miljoen. “Uit het oogpunt van duurzaamheid willen we geen onnodige verpakkingen verzenden”, legt Jori Ebskamp, MVO-lead bij bol.com, uit. “En hetzelfde geldt voor het opvulmateriaal dat er in die kartonnen dozen gaat. Daarom zijn we in 2019 begonnen met het niet meer inpakken van artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers. De eigen verpakking van deze artikelen is stevig genoeg voor het transport vanaf ons magazijn tot aan de voordeur van de klant. Daar plakken we alleen nog een verzendlabel op.” 

Kleine aanpassing

De online gigant nam de afgelopen maanden het assortiment van 23 miljoen artikelen onder de loep, om te onderzoeken wat er zonder bol.com-doos verstuurd kan worden. Collega’s in het distributiecentrum onderzoeken daarnaast welke artikelen met een kleine aanpassing aan de orginele verpakking alsnog geschikt zijn voor onverpakt verzenden. Ook de artikelen van verkooppartners die de logistiek aan bol.com uitbesteden, ondergaan deze test. 

Ebskamp: “Deze informatie delen we met onze leveranciers, die de verpakkingen op hun beurt weer geschikt maken voor online winkelen. Zo kunnen we ieder jaar weer meer artikelen zonder kartonnen doos verzenden. Nu bijvoorbeeld ook glijbanen, luchtbedden, buggies en kerstbomen.”