Zelfrijdende robots gaan over niet al te lange tijd de last mile op zich nemen. In 2030 bezorgen robots in Duitsland zo’n 400 miljoen bestellingen, zo verwacht het Fraunhofer Institut. De inzet van de bezorgdrone zal volgens het instituut juist beperkt blijven.
In het onderzoek ‘Letzte Meile’ beschrijft het Fraunhofer dat de grote hoeveelheid internetbestellingen zorgen voor een kentering in de logistiek. Vooral jongeren in grote steden shoppen online en zij zouden producten het liefst binnen een uur ontvangen, terwijl webwinkels maximaal same day delivery kunnen bieden. De logistieke processen zijn er niet op ingericht om binnen het uur te leveren. Dat kan veranderen door de logistieke infrastructuur anders op te zetten, bijvoorbeeld door logistieke hubs dichter bij de klant te plaatsen.
Juist door de vraag naar snelle levering verwachten de onderzoekers dat de pakketrobot een grote rol gaat spelen. Pizzaketen Domino’s experimenteert momenteel met een pakketrobot (afbeelding), waarbij de pizza in één van de compartimenten warm wordt gehouden. De klant kan het compartiment met een unieke code openen. Grote bedrijven als Amazon en Google experimenteren ook met bezorgdrones, maar volgens het Fraunhofer Institut blijft de inzet van de vliegtuigen beperkt. Bij grootschalige inzet kunnen drones namelijk een veiligheidsrisico opleveren. In het rapport wordt dan ook gesproken van incidenteel gebruik.
Redactie LogistiekProfs