Zalando investeert in logistieke robot

Logistiekprofs op 5 maart 2018 | 2 minuten leestijd

Zalando heeft een minderheidsbelang verworven in Magazino, een Duitse start-up die zelfrijdende robots ontwikkelt voor magazijnen en distributiecentra. 

Magazino ontving vorige week een investeringsbedrag van twintig miljoen euro, afkomstig van Zalando, Fiege Logistik (een eerdere klant van Magazino) en technologiebedrijf Körber. Webgigant Zalando hoopt met de investering haar logistieke netwerk te optimaliseren.

Magazino is het bedrijf achter de robot TORU. Deze robot werkt naast het personeel van distributiecentra. Via de koppeling met een wms rijdt het naar de juiste stellingen. De robot herkent de producten met een laser- en camerasysteem en is vervolgens in staat items tot drie kilo zelfstandig van de plank te pakken. De interne bergruimte van de robot biedt plek voor meerdere producten. Hierdoor kan de robot tijdens zijn tocht door het magazijn meerdere items of orders meenemen. 

Vervolgens vervoert de robot de items richting de inpaktafels. Sensoren zorgen ervoor dat de robot obstakels op de weg herkent, inclusief passerende werknemers. Hierdoor zijn reflectoren of markeringen op de vloer overbodig.

 Voor Zalando zal de robot schoenendozen en kledingstukken kunnen vervoeren. David Schröder, Senior Vice President Convenience bij Zalando: “Onze investering in Magazino geeft ons toegang tot een toonaangevende technologie die zeer verenigbaar is met onze bestaande infrastructuur en flexibel kan worden ingezet om medewerkers in onze distributiecentra te ondersteunen.”

Gerelateerde artikelen