Verlies lading containerschepen op laagste niveau in 10 jaar

Logistiekprofs op 27 maart 2015 | 2 minuten leestijd

Vrachtvervoerders op zee hebben in tien jaar nog nooit zo
weinig vracht verloren. Maar dat geeft nog geen reden tot juichen. Volgens
Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) liggen er namelijk risico’s op de
loer nu schepen almaar groter worden.

Het aantal verloren vrachten nam in
2014 met 32 procent af ten opzichte van het jaar ervoor. In het rapport Safety and Shipping Review
2015,
wordt vrachtverlies over de 100 ton met elkaar vergeleken. De daling zou te
verklaren zijn door de focus van de International Maritime Organisation op
stabiliteit van de lading op het schip. Een instabiele vracht kan bij slechte
weersomstandigheden namelijk voor gevaarlijke situaties zorgen.

Lees ook: De wedloop om de grootste goederencontainer ter wereld

Oorzaken vrachtverlies

De grootste oorzaak van het vrachtverlies is het zinken van schepen. Dit was in
2014 het geval bij 49 schepen. Als tweede oorzaak wordt het stranden van
schepen (13) genoemd, gevolgd door branden/explosies op schepen (4 gevallen).

Havens en schepen niet voorbereid op risico’s
Door almaar groter wordende containerschepen vreest AGCS in de toekomst voor een
toename van de hoeveelheid verloren vracht. “Hoe groter het schip, hoe groter
de lading die verloren gaat als het schip strandt of zinkt”, luidt het rapport.
Grote schepen kunnen door hun diepte niet in alle havens terecht. De havens die
deze schepen wel kunnen ontvangen, hebben dus ook meer kans op ongelukken met
ladingen. Daarom is voor deze schepen en deze havens een herziening van het
risicomanagement nodig, aangezien het huidige risicomanagement bij veel
partijen gebaseerd is op vrachten met een veel kleinere lading. “Het ongeluk
met de Costa Concordia liet zien dat havens niet voorbereid zijn op ongelukken
met schepen van een dergelijk formaat”, aldus Allianz.

Redactie LogistiekProfs