17.03.2015 | Trends

De wedloop om de grootste goederencontainer ter wereld

's Werelds grootste containerschip duikt overal in Europa op. Het schip 'Oscar' kan met een hoogte van 73 meter en een breedte van 59 meter maar liefst 19.224 containers vervoeren. Door de lengte van bijna 400 meter is het schip niet te missen. Bij elke haven die de Oscar aandoet, stromen belangstellenden toe om het gevaarte te aanschouwen.

Grootste schip voor slechts 53 dagen
Vorige week voer het schip Rotterdam binnen met een feestelijk onthaal. Een vreemde gewaarwording, want begin dit jaar werd de CSCL Globe ook feestelijk onthaald toen het Rotterdam binnenvoer. Waarom? Toen was dit nog het grootste schip ter wereld, met een capaciteit van 19.000 containers. Het schip bezat deze titel slechts 53 dagen.

Het is kenmerkend voor de wedloop die gaande is bij containerschepen. In 2006 was het Deense containerschip Maersk Line nog het grootste schip ter wereld. Dat kon toen 'slechts' 13.500 containers vervoeren. Dat lijkt nu erg weinig, terwijl het dertig jaar geleden nog ondenkbaar was dat een schip meer dan 5000 containers kon vervoeren.

Ontwikkeling havens
De constante ontwikkeling van containerschepen dwingt havens ertoe te blijven ontwikkelen. De haven moet diep genoeg zijn, de kade lang genoeg en de kranen moeten in staat zijn de grote schepen te behandelen. Vaak is die capaciteit nog wel aanwezig. Een groter probleem vormt het opslaan van containers. De havens in zowel Europa als Azië hebben moeite met het lossen van containerschepen omdat de stackruimtes te vol zijn. Nu staat in Rotterdam een container gemiddeld vier dagen in de haven voordat deze opgehaald wordt. Doelstelling is om deze tijd te verkorten, maar deze rol ligt vooral bij het transport per spoor of binnenwateren.

Het ziet er naar uit ook dat de Oscar binnenkort afstand moet doen van zijn titel. Het Japanse bedrijf MOL wil namelijk schepen laten varen die meer 20.000 containers kunnen vervoeren.

Wanneer wordt het plafond bereikt?
Door alle ontwikkelingen vragen wij ons wel af wanneer de containerschepen - en daarmee havens - hun maximumcapaciteit bereiken. Is een schip over 10 jaar in staat om 40.000 containers te vervoeren?

Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: BBC News

Plaats een reactie (1)

Reageren
  • Rudi Stegen
    19.03.2015 - 09:02 uur | Rudi Stegen

    Leuk om horen dat er telkens weer iemand anders de grootste is. Maar is de klant hiermee geholpen ? Het aantal schepen neemt af, vaarschema's worden langer door slow steaming, je hebt inderdaad congestie in het beperkte aantal havens dat deze reuzen kan ontvangen... Hoe rijm je dit met een logistieke wereld waarin de vraag naar 'klant specifiek', agile, flexibel alleen maar groter wordt ? Ben eigenlijk benieuwd om te horen hoe de shipping lines het één met het ander proberen te verenigen ?