Logistiek van Picnic kan populariteit niet aan

Logistiekprofs op 1 oktober 2015 | 2 minuten leestijd

Online supermarkt Picnic is pas sinds gisteren actief, maar kan nu het grote aantal bestellingen al niet meer aan. Het bedrijf zou vooral qua logistiek niet uitkomen, omdat het niet genoeg elektrische auto’s heeft om de boodschappen af te leveren. Wie momenteel dus bij Picnic bestelt, komt op een wachtlijst te staan.

Eigen bezorgauto’s
Even snel wat elektrische auto’s extra huren behoort niet echt tot de mogelijkheden, aangezien de huidige auto’s speciaal voor Picnic zijn gemaakt. Er zit een koelsysteem in en de auto’s zijn van klein formaat zodat andere weggebruikers weinig last van de wagens hebben.

Uitbreiding andere steden 
Picnic is nu alleen nog online in Amersfoort. Toch downloadden binnen één dag al 10.000 mensen uit het hele land de app. Via deze app kunnen de consumenten hun producten bestellen en volgen. De populariteit in Amersfoort belooft wat voor wanneer Picnic ook in andere steden gaat bezorgen. 

Lees ook: Oprichter Picnic: We betreden een heel complexe markt

Vaste afleverroutes 
Bij de bezorging van bestellingen kiest Picnic voor vaste routes. Hierbij doet een bestelauto om de dag een andere straat aan. Consumenten kunnen intekenen op een route en ontvangen op de afleverdag een notificatie die met een nauwkeurigheid van een half uur het aflevertijdstip aangeeft. Als de route vol is, verdwijnt die uit het lijstje met aflevermogelijkheden. “Bestaande bezorgdiensten rijden met een vrachtwagen door bijvoorbeeld Zwolle waar ze de hele dag kriskras rondjes draaien voor twintig boodschappen per keer. Bij ons moet je intekenen op een vaste route die om de avond bij jou langskomt. Dat betekent dat wij niet voor één klant naar een bepaalde straat hoeven, maar voor misschien wel twintig en dat scheelt geld”, stelde mede-initiatiefnemer Michiel Muller eerder in de Volkskrant.

Redactie LogistiekProfs