Oprichter Picnic: ‘We betreden een heel complexe markt’

Logistiekprofs op 29 september 2015 | 2 minuten leestijd

Aanstaande woensdag gaat Picnic officieel van start. Om zich te verzekeren van succes heeft de online supermarkt een compleet alternatief distributiesysteem opgezet. Dat vertelt oprichter Michiel Muller aan Intermediair Magazine. “Mensen hebben een enorme belangstelling voor online boodschappen, maar ze willen geen bezorgkosten betalen.”

Picnic houdt de gemoederen al weken bezig, maar gaat aanstaande woensdag pas echt van start. Daarbij wordt uitgegaan van drie speerpunten: geen bezorgkosten, dezelfde prijs als in de gewone supermarkt en een helder bezorgmoment. Deze speerpunten moeten van Picnic een succesverhaal maken. Maar volgens Muller blijft de lancering een gok. “Het kan altijd fout gaan. We betreden een heel complexe markt.”

Lees ook: Online supers lopen stuk op hoge afleverkosten

Eigen distributiesysteem 
Het online aandeel van boodschappen blijft al tijden hangen op 1 á 2 procent. Dat zou vooral komen door de beschikbaarheid van besteldiensten. Zij zouden wel pakketjes, maar geen levensmiddelen kunnen vervoeren. Daarom heeft Picnic een eigen distributiesysteem opgezet. De online super rijdt drie keer per week een vaste route in de wijk. Consumenten zouden namelijk drie keer per week boodschappen doen. “Bezorging op maandag, woensdag en vrijdag is prima”, aldus Muller. De wekelijkse bulk van frisdrank en wc-papier laat je bezorgen en voor je liflafjes ren je naar je kaasboertje.” 

Met elektrische autootjes de wijk in 
Picnic drukt de bezorgkosten door vanuit een centraal punt in Nijkerk met een grote vrachtwagen naar een lokaal overstappunt te rijden. Daarvandaan rijden elektrische autootjes de wijk in. “Dus niet zoals bij albert.nl, waar een chauffeur voor iedere bestelling kriskras apart door de stad rijdt.” 

Redactie LogistiekProfs