Holland Storage Solutions verzorgt magazijninrichting nieuw dc Dentsply Sirona

Logistiekprofs op 24 april 2018 | 6 minuten leestijd

Dentsply Sirona, leverancier van producten en diensten voor de tandheelkundige zorg, betrok in het najaar van 2017 een gloednieuw dc in Sevenum. Holland Storage Solutions werd gevraagd voor de magazijninrichting. In het pand staat een palletstellingenmagazijn en verschillende legbordmagazijnen, elk met eigen packing stations.

Het nieuwe pand werd in 2015 door Prologis gebouwd. Dentsply Sirona had toen net een warehouse aan de Celsiusweg in Venlo betrokken. Het bedrijf is het resultaat van een fusie tussen Dentsply, een Amerikaans bedrijf dat vooral verbruiksartikelen produceert, en het Duitse Sirona; een bedrijf dat technisch hoogwaardige producten, zoals foto-apparatuur en tandartsstoelen, op bestelling produceert. In Venlo werd voorraad gehouden voor de Business Units (BU) Healthcare en Implants, maar al snel werd besloten dat meerdere BU’s vanuit Europa deze kant op moesten komen. De regio Venlo staat bekend om de gunstige ligging en dat is voor Dentsply Sirona niet anders. Duitsland is ook nog eens de grootste afnemer in Europa. Het bedrijf verscheept haar producten enerzijds naar groothandels en dealers en anderzijds direct naar de kleinere afnemer, zoals de apotheken, medici en praktijken.

Het management van Dentsply Sirona zag al snel de mogelijkheden van de regio, dus daarom werd besloten om naar een nieuw pand te verhuizen om zo een uitgebreid proces van centralisatie te starten. Mike Verstraelen kwam in dienst als Project Manager Logistics & Distribution en mocht de operatie aansturen. Hij legt uit: “Toen ik begon kregen we tevens al de sleutel voor het nieuwe pand, dus vanaf dat moment is het razendsnel gegaan. Een snelle maar grondige inventarisatie stond aan de basis van de huidige opstelling. Met het management besloten we dat de centralisatie prioriteit krijgt in de komende tijd, dus we halen ze één voor één naar Sevenum. De eerste 2 BU’s worden dit voorjaar al aangevuld met nog eens 5 BU’s later dit jaar.”

Zeer korte deadline

Door de zeer korte deadline koos het bedrijf ervoor om niet alleen de voorraden van elke BU over te hevelen, maar ook de bijbehorende voorraadsystemen en werkwijzen. In het pand wordt nu dus met verschillende systemen gewerkt. Belangrijkste uitgangspunt voor deze keuze is de wens om de orderstromen niet te verstoren en de klant optimaal te kunnen blijven bedienen. De volgende fase zal het optimaliseren van de operationele werkzaamheden in Sevenum zijn; oftewel de efficiencyslag.

De korte deadlines veroorzaakten ook een specifieke uitdaging bij het inkopen van de opslagsystemen. Mike begon met het aanvragen bij meerdere magazijninrichters. Al snel bleek dat de bedrijven op de shortlist niet in staat waren om aan de levertijd te voldoen. Dat kwam mede door de eis van het bedrijf om de stellingen in de huiskleuren te laten uitvoeren. Mike vervolgt: ”Je gaat vervolgens snel te rade bij je netwerk van logistiek managers. Van buurman Geodis kregen wij de tip om eens met Holland Storage Solutions te praten, vanwege de goede ervaringen. Onze korte deadline was voor hen ook geen gemakkelijke taak, want in de zomer hebben veel fabrieken ook nog eens een sluitingsperiode. Toch kregen zij het voor elkaar. Wij konden snel enkele referenties in de buurt bekijken en Holland Storage Solutions zette ons ontwerp om in een professionele warehouse lay-out. Het project werd prima in recordtijd neergezet, zodat we volgens planning in het laatste kwartaal operationeel konden zijn.”

Opzet van het magazijn

Het magazijn bestaat uit de volgende secties:

     Een palletstellingen gedeelte van 10,5 meter hoog met 11.250 palletplaatsen voor europallets. Picken geschiedt op alle niveaus met 2 man-up trucks en verder zorgen 5 reachtrucks voor aan- en afvoer. Gedeelten van de palletstelling zijn met gaaslegborden uitgerust. Deze dienen als opslaglocatie voor losse dozen of als extra beveiliging bij de onderdoorgangen.

     Meerdere legbordmagazijnen voor de verschillende BU’s. Elk BU’s werkt met een eigen systeem en eigen mensen. Voor elk magazijn staat een serie ‘pack stations’. Voor het orderverzamelen (piece-picking) worden pickkarren gebruikt, soms met scanners en soms met lijsten. De meeste producten worden in speciale voorraaddozen opgeslagen, waarbij de locatie door het voorraadbeheersysteem wordt aangegeven. Uiteraard liggen de snellopers dichterbij de pack stations (A/B/C indeling). Voor de zomer komt er nog een apart legbordgedeelte bij voor 14.000 verschillende kunststof tanden.

     Een aparte koelcel voor farmaceutische artikelen, zoals desinfectie middelen. Aangezien deze eigenlijk onder de geneesmiddelenwet vallen, is hier een aparte vergunning voor aangevraagd en verkregen.

     Er wordt nog een aparte, afgesloten ruimte voor risicovolle goederen gebouwd.

     In de zomer komen twee machines van een ander magazijn, waarmee bijsluiters kunnen worden geprint. Voorheen lagen deze per artikel op voorraad, maar voortaan zullen deze per order geprint worden.

     Boven de 19 laadperrons bevindt zich een grote mezzanine constructie, die momenteel gebruikt wordt voor het testen van producten.

In het palletmagazijn liggen in principe dezelfde producten als in het legbordenmagazijn. Ruim 75% van het verzonden volume komt uit de legborden, want de meeste orders zijn relatief klein.

Het magazijn neemt ca. 16.000 vierkante meter in; de overige ruimte zoals kantoren, kantine e.d. neemt 900 vierkante meter in. Momenteel biedt het magazijn plaats aan ca. 29.000 SKU’s en worden er dagelijks ruim 10.000 – 11.500 orderregels verwerkt. De laadperrons ontvangen bijna 20 vrachtwagens per dag, maar de verwachting is dat dat aantal snel zal toenemen. In Sevenum zal het dc tegen het einde van 2018 met 130 FTE werken, waarvan ongeveer 90 in het magazijn. Daar wordt in 2 shifts gewerkt, 5 dagen per week. Verder is het magazijn ‘temperature controlled’ vanwege de aard van de goederen, zodat de temperatuur altijd binnen een bepaalde bandbreedte blijft.


Gerelateerde artikelen