‘E-fulfilment gaat gebukt onder eigen succes’

Logistiekprofs op 16 oktober 2015 | 2 minuten leestijd

Webwinkels en hun logistieke partners kunnen door hun eigen succes bijna niet meer aan de eisen van consumenten voldoen. Dat stelt marketingmanager Alvar Piepers van Paazl. 

Op het evenement Emerce Efulfillment spreekt Piepers van een ‘dynamische en grillige’ logistieke situatie. “Omdat webwinkels en logistiek dienstverleners zo goed zijn in last minute afleveren, gaat de consument daar massaal gebruik van maken”, aldus de marketingmanager. Het aantal ordervolumes is de afgelopen periode jaar fors toegenomen. “Dat blijft in hele korte tijd zo doorgaan.” Maar dat gaat volgens Piepers niet zonder gevolgen. ‘De muren van een distributiecentrum zijn niet van rubber. De situatie wordt bijna onhoudbaar voor de vervoerders.”

Lees ook: Huidige e-commerce logistiek is ‘onhoudbaar’ in huidige vorm

Paazl verwacht dat sommige partijen hier een slimme oplossing voor gaan inzetten, zo schrijft Emerce. Paazl-directeur Bernard Schreiner spreekt van een omgekeerde trend, waarbij consumenten hun bestelling pas na een paar dagen ontvangen. “Zij kunnen er voor kiezen om hun order pas na drie of vijf dagen te ontvangen, waarbij ze geen verzendkosten hoeven te betalen.” Dat moet dienen als een soort beloning voor het ontlasten van de vervoerder. Op de Engelse markt zou deze trend al voorzichtig gaande zijn.  

Redactie LogistiekProfs