E-commerce logistiek is ‘onhoudbaar’ in huidige vorm

Logistiekprofs op 27 januari 2015 | 2 minuten leestijd

De groei van e-commerce drukt te zwaar op de schouders van de logistiek. Dat concluderen onderzoekers in het rapport Global e-Commerce Logistics Report 2015. Nieuwe standaarden zoals same-day delivery en gratis verzending zouden leiden tot een onhoudbare situatie voor logistiek dienstverleners.

Weinig winst
Volgens de onderzoekers profiteert de logistieke keten door de groei van e-commerce wel van nieuwe inkomstenbronnen, maar hebben zij er tot nu toe moeite mee om deze nieuwe inkomsten naar winst te vertalen. Auteur en onderzoeker Cathy Roberson stelt logistieke bedrijven het alleen maar moeilijker gaan krijgen nu e-tailers een groot deel van de logistiek binnenshuis houden. “Kijk maar naar Amazon, die de last mile zelf gaat verzorgen”, aldus Roberson.

Click & Collect
Alternatieve bezorgsystemen zouden de druk op de logistieke keten moeten verlichten. “De consument vindt twee dingen belangrijk bij een online aankoop: zelf een keuze hebben in de levertijd en lage verzendkosten.” Click en collect is volgens Roberson een goed alternatief. Hierbij hoeft de consument hoeft niet thuis op de bank te wachten tot een pakket wordt geleverd. Bovendien bespaart de logistiek dienstverlener geld omdat hij niet meer te maken heeft met een consument die op een bepaald bezorgmoment niet thuis is.

Redactie LogistiekProfs