ICT & Logistiek en Logistica 2019
Nog maar tot ICT & Logistiek en Logistica 2019 Registreer hier
ICT & Logistiek en Logistica 2019 Jaarbeurs, Utrecht
5 t/m 7 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
27.01.2015 | Branchenieuws

E-commerce logistiek is 'onhoudbaar' in huidige vorm

De groei van e-commerce drukt te zwaar op de schouders van de logistiek. Dat concluderen onderzoekers in het rapport Global e-Commerce Logistics Report 2015. Nieuwe standaarden zoals same-day delivery en gratis verzending zouden leiden tot een onhoudbare situatie voor logistiek dienstverleners.

Weinig winst
Volgens de onderzoekers profiteert de logistieke keten door de groei van e-commerce wel van nieuwe inkomstenbronnen, maar hebben zij er tot nu toe moeite mee om deze nieuwe inkomsten naar winst te vertalen. Auteur en onderzoeker Cathy Roberson stelt logistieke bedrijven het alleen maar moeilijker gaan krijgen nu e-tailers een groot deel van de logistiek binnenshuis houden. “Kijk maar naar Amazon, die de last mile zelf gaat verzorgen", aldus Roberson.

Click & Collect
Alternatieve bezorgsystemen zouden de druk op de logistieke keten moeten verlichten. “De consument vindt twee dingen belangrijk bij een online aankoop: zelf een keuze hebben in de levertijd en lage verzendkosten." Click en collect is volgens Roberson een goed alternatief. Hierbij hoeft de consument hoeft niet thuis op de bank te wachten tot een pakket wordt geleverd. Bovendien bespaart de logistiek dienstverlener geld omdat hij niet meer te maken heeft met een consument die op een bepaald bezorgmoment niet thuis is.

Redactie LogistiekProfs

Plaats een reactie (1)

Reageren
  • Eric Hereijgers
    29.01.2015 - 11:53 uur | Eric Hereijgers

    Service waar vaak niet om wordt gevraagd!

    De logistieke kosten voor met name het verpakken en afleveren van de goederen bij een consument thuis, zijn groot.
    Met name het dagelijks afleveren van alle pakketjes volgens het principe: "Voor 10 uur 's avonds besteld is de volgende dag in huis", leidt tot veel extra kosten, voor een service waar de klant niet altijd op zit te wachten.
    De klant zelf wil er in het algemeen zeker niet voor betalen. Als de klant extra moet betalen, al is het maar 1 euro, dan wordt een levertijd van 2 of 3 dagen geaccepteerd. Kijk maar naar het aantal bestellingen bij de Hema, waarbij de klant vaak zelf het pakketje in de winkel op wil gaan halen.
    Hoe vaak komt het niet voor dat een pakketje snel wordt afgeleverd, en dan pas in het weekend wordt opengemaakt?
    Een zeer gerwaardeerde service is om aan te kunnen geven op welk aflever adres het pakket afgeleverd moet worden, en op welke dag, ook al duurt het dan een dag langer.
    Dit geeft extra service voor de klant en biedt mogelijkheden om kosten te besparen bij de aflevering.Tevens is het duurzamer doordat er minder kilometers gereden hoeven te worden

    Opvallend was dat Action deze week aankondigde, niet met E-commerce te starten, omdat de logistieke kosten te hoog zijn. Of anders gezegd, de klant wil er niet voor betalen; anders zou er een toeslag voor gerekend kunnen worden.

    Prijs differentiatie zou ideaal zijn, ten aanzien van de snelheid van aflevering. Maar wie durft hiermee te beginnen?

    Het probleem ten aanzien van de kosten zijn met name van toepassing op transport en aflevering bij de klant.
    Binnen de magazijnen doen zich steeds minder problemen voor met het verzamelen en verpakken van orders. Er komen steeds meer logistieke concepten om dit op een effciente en flexibele wijze in te vullen. Er zijn dus logistieke oplossingen en concepten beschikbaar.
    Maar het zou het leven van veel logistieke mensen wel veraangenamen, als de piekbelasting in de avonduren afgevlakt zou worden als er een extra dag levertijd beschikbaar zou zijn.

    Met vriendelijke groet

    Eric Hereijgers