De magazijnmedewerker versus de robot. Wie wint?

Logistiekprofs op 17 december 2014 | 4 minuten leestijd

Amazon toonde onlangs hoe 15.000 robots in aanloop naar de feestdagen een groot deel van de bestellingen verwerkten. Het filmpje maakt de discussie over robots in het magazijn actueler dan ooit. Al tijden stellen experts dat de magazijnmedewerkers in de toekomst niet meer nodig zijn omdat robots hun werk uit handen zullen nemen. Dit wordt bevestigd door een analyse van Deloitte, waarin wordt gesteld dat robots in de toekomst het werk van zo’n 2 tot 3 miljoen Britten overnemen. Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken deed daar in september nog een schepje bovenop door te zeggen dat robots zullen zorgen voor de verdwijning van betaald werk. Zeker magazijnmedewerkers moeten voor hun baan vrezen. “Robots zijn betrouwbaarder en goedkoper. Ze zijn snel, nooit ziek, werken 24 uur per dag, vragen nooit om loonsverhoging en worden niet vertegenwoordigd door vakbonden”, beargumenteerde Asscher.

Onverwachte omstandigheden en flexibliteit
Een ding is zeker: robots hebben nog een lange weg te gaan willen ze het werk van magazijnmedewerkers overnemen. Ze zijn namelijk geprogrammeerd om een bepaalde taak uit te voeren en weten niet hoe te reageren bij onverwachte situaties. Het zal lastig worden om robots te laten inspelen op de variatie aan omstandigheden in het magazijn. Daarnaast ontbreekt het de robot aan flexibiliteit, zeggen onderzoekers van de TU Eindhoven. Robots zouden eerst soepeler moeten zijn, willen ze zich motorisch geloofwaardig tussen mensen bewegen. Nu zijn ze vaak nog minuten aan het rekenen over de beweging van hun ledematen voordat ze bewegen. Bij mensen gaat dit proces veel soepeler.

Verdwijnen banen
Maar, aan de ontwikkeling van de robot wordt hard gewerkt. In 2025 zullen er waarschijnlijk wel robots op de markt zijn die het menselijk handelen kunnen evenaren. Blijft er dan nog werk over? In het geval van Amazon in ieder geval wel. De e-commercegigant zette 15.000 robots in, maar ontsloeg hiervoor geen werknemers. Het bedrijf zegt zelfs meer mensen te hebben aangenomen sinds de introductie van de Kiva-robot. Vanaf 2011, een jaar voordat Amazon Kiva kocht, zijn er 61.110 mensen aangenomen. Dat is bijna een verdubbeling van het personeelsbestand, terwijl Amazon vorig jaar nog te maken het met een afnemende groei. De Amazon-werknemer heeft dus nog geen plaats hoeven maken voor de Kiva-robot. Sterker nog, de robot dient als hulpmiddel voor de werknemer. De werknemer is nog altijd verantwoordelijk voor het verzamelen en verpakken van de order. Hij hoeft alleen niet meer te lopen om de bestelling bij elkaar te verzamelen. 

Bekijk hier hoe de robots van Amazon te werk gaan.

Evolutie in plaats van revolutie
Ook de situatie in Duitsland laat zien dat robots en werkloosheid niet per definitie hand in hand gaan. Onze Oosterburen dienen als één van de voorlopers bij het gebruik van robots, vooral in de industriesector (ook wel industrie 4.0 genoemd). Volgens Wolfran Lohse, ingenieur bij de technische universiteit van Aken, zijn er in Duitsland geen werknemers op straat komen te staan door de komst van nieuwe robots. Hierbij zou als voorbeeld naar de industriële revolutie gekeken moeten worden. Toen werd ook gevreesd dat er voor lager geschool personeel geen werk meer zou zijn. "In Duitsland krijgen werknemers andere of hoger gekwalificeerde banen in hun bedrijf", stelt Lohse in het FD. Ook voor lager geschoolde werknemers worden andere taken en manieren van werken bedacht. Voorbeeld hiervan is de 'maker movement' uit de VS. Dit houdt in dat individuen thuis met bijvoorbeeld 3D-printers aan de slag gaan. Er zou dus eerder sprake zijn van een evolutie dan van een revolutie. 

Wat denkt u? Is de magazijnmedewerker in 2025 nog nodig? Welke taken kunnen niet, of juist wel, door robots worden overgenomen? 

Redactie LogistiekProfs
Foto: Van der Lande