België wil logistiek hervormen met cobots

Logistiekprofs op 11 februari 2015 | 2 minuten leestijd

Logistieke bedrijven in België gaan al tijden gebukt onder de
concurrentie van andere landen. Niet alleen buurlanden Nederland en Frankrijk
bezorgen de sector hoofdpijn, ook lagelonenlanden vormen een bedreiging. Om de
sector nieuw leven in te blazen, gaat het Vlaams Instituut voor de Logistiek
de inzet van cobots promoten. Dit zijn robotten die samenwerken met het gewone magazijnpersoneel.

Het project ‘Cobots in logistics’ moet logistiek België weer op
de kaart zetten. Zo’n tien bedrijven hebben zich al voor het project aangemeld. De collaborative robots kunnen worden ingezet voor verschillende taken in de
opslagmagazijnen. Bijvoorbeeld voor het verpakken of sorteren van goederen. “Op
die manier neemt de productiviteit per werknemer toe en zijn de operationele
kosten voor de onderneming een stuk lager”, aldus Geysels.

Geen bedreiging magazijnmedewerker
Het VIL heeft bewust voor de inzet van cobots gekozen, en niet voor robotten. “De cobots vormen geen bedreiging voor de gewone werknemers”, aldus Liesbeth Geysels, algemeen directeur bij het VIL. “De opzet is om logistieke activiteiten hier te kunnen houden die we anders zouden verliezen aan goedkope loonlanden.”

Hervormen logistiek
België is druk bezig met het hervormen van de sector logistiek. Deze maand werd bekend dat Belgische webshops hun logistieke activiteiten
massaal naar Nederland verplaatsen
omdat het goedkoper is en zij hier tegen
minder belemmeringen aanlopen. Belgische webwinkels mogen bijvoorbeeld ’s nachts geen
bestellingen klaarmaken, waardoor de levering gemiddeld twee dagen langer
duurt dan in Nederland. Handelsfederatie Comeos pleit daarom voor een
daling van de loonkosten en een afschaffing van het verbod op nachtwerk.

Redactie
LogistiekProfs