'Alleen CO2-reductie bij meer pakketpunten'
Duurzaamheid 04.09.2020 | Branchenieuws

'Alleen CO2-reductie bij meer pakketpunten'

Pakketpunten dragen momenteel niet bij aan de reductie van CO2-uitstoot. Pas wanneer consumenten veel vaker voor deze optie kiezen, vermindert het aantal kilometers dat bezorgers af moeten leggen.

Dat blijkt uit onderzoek van TNO, in opdracht van Thuiswinkel.org en de Topsector Logistiek. Er zijn momenteel 9.584 afhaalpunten in Nederland. Circa 13 procent van de aankopen wordt momenteel afgeleverd bij één van deze punten. Dat is onvoldoende om een afname in het aantal kilometers te realiseren, stelt TNO. De meeste afhaalpunten worden nu nog beleverd als een huisadres, wat betekent dat de afhaalpunten onderdeel uitmaken van de ronde die de bezorger rijdt.

Als de helft van de pakketten naar afhaalpunten wordt gebracht, treedt er naar verwachting een CO2-reductie van 17 procent op in het totale last mile-netwerk. Thuiswinkel.org hoopt daarom dat consumenten er vaker voor kiezen om hun pakket bij een afhaalpunt te laten bezorgen. 

Dan zijn er wel meer afhaalpunten nodig. Enerzijds omdat de bestaande punten overbelast zijn, anderzijds omdat niet iedere consument momenteel een pakketpunt op loop- of fietsafstand heeft.    Daardoor wordt de stap groter om voor een pakketpunt te kiezen. Volgens de ACM Post- en pakketmonitor 2019 beschikt 16 tot 52 procent van de huishoudens over minimaal één afhaalpunt of pakketkluis op loopafstand – afhankelijk van de vervoerder. 

De auto of de fiets?

Margreeth Pape, programmamanager duurzaamheid en logistiek bij Thuiswinkel.org: “Of het milieuvoordeel dat de vervoerder heeft behaald in stand blijft, wordt ook bepaald hoe de consument een pakket ophaalt en welk vervoersmiddel daarvoor wordt gebruikt. Als de consument speciaal voor het ophalen van het pakket een rit met de auto maakt, dan wordt de milieuwinst van de vervoerder volledig tenietgedaan. In dat geval is aan huis leveren een duurzamere keuze.”

Volgens Pape kunnen de consument en de sector het verschil maken. De consument door  lopend of met de fiets het pakket op te halen, of op zijn minst het ophalen te combineren met andere boodschappen. De sector door (meer) afhaalpunten op goed bereikbare locaties aan te bieden. "Hiermee kan een belangrijke stap gezet worden naar de verdere verduurzaming van de levering van pakketten via afhaalpunten”, besluit Pape.

Afbeelding:  www.hollandfoto.net / Shutterstock.com

Plaats een reactie (0)

Reageren