Chaos bij overvolle pakketpunten: 'Meer samenwerking nodig'
Last Mile 10.02.2020 | Branchenieuws

Chaos bij overvolle pakketpunten: 'Meer samenwerking nodig'

Winkeliers die hun filiaal ook als pakketpunt inzetten, kunnen de drukte amper aan. De branchevereniging voor pakketpunten (VVP) luidt de noodklok. "Er moet echt iets gebeuren." Samenwerking tussen pakketdiensten zou soelaas kunnen bieden. 

Tegenover RTLZ spreekt de VVP van een groeiend landelijk probleem. In 2018 werden er 504 miljoen pakketten online besteld, in 2017 waren dat 420 miljoen pakketten. Dat aantal is in 2019 waarschijnlijk nog verder gestegen. "We krijgen steeds meer geluiden van winkeliers dat het drukker wordt in de winkels door pakketten", aldus Gert Koudijs van de VVP. 

Bij menig pakketpunt gaan dagelijks 150 pakketten over de toonbank. Voor sommige winkeliers is die drukte wenselijk, al jaagt het ook andere klanten weg. "Ze hebben vaak te maken met ongenoegen van klanten die lang in de rij staan, door mensen die alleen voor pakketjes komen", verklaart Koudijs. "Er moeten slimmere oplossingen komen voor winkeliers, zoals een aparte kassa voor alleen de pakketjes."

Hogere vergoeding per pakket

De VVP pleit onder meer voor een hogere vergoeding voor winkeliers om de pijn te verzachten. Ook wil het dat bestellingen sneller worden teruggestuurd. "Dus in plaats van twee weken, blijft een pakketje maar vier dagen liggen. Alle beetjes helpen om de drukte af te laten nemen."

Samenwerking en stadshubs

De branchevereniging wil vooral dat koeriersbedrijven beter met elkaar gaan samenwerken. Nu hebben bedrijven als DHL en PostNL allemaal hun eigen netwerk, bezorgers en busjes. "Het zou helpen als er winkels komen waar je voor meerdere pakketdiensten terecht kunt." Ook een gedeeld distributiecentrum bij de stad is een optie. "Zo worden chauffeurs en busjes efficiënter ingezet en dat is beter voor het milieu."

Afbeelding:  www.hollandfoto.net / Shutterstock.com

Plaats een reactie (2)

Reageren
  • Tineke Klein Reesink
    11.02.2020 - 14:23 uur | Tineke Klein Reesink

    het zou misschien ook een idee zijn zeker voor Post NL om de pakketjes gewoon bij de mensen thuis af te leveren en niet na twee dagen zeggen dat je niet thuis bent terwijl je dat wel bent en het dan bij een afleverpunt afgeven misschien ook een idee!!!!
    Heel raar als iemand slecht ter been is en echt niet het huis uit kan
    zeggen dat zo iemand niet thuis is en dat is niet de eerste keer
    ook woont deze persoon in een grote flat dus is er zeker een buurvrouw die het in ontvangst wil nemen wordt ook geen briefje in de bus gestopt ze is hoogbejaard en kan dus niet met de post app overweg
    Wij als kinderen wonen aan de andere kant van het land dus is het handig als je iets voor mijn schoonmoeder kan bestellen en ze leveren het bij haar thuis af dat is dus niet mogelijk heel vervelend

  • 11.02.2020 - 14:20 uur | Stef Bouwhuis

    Het combineren van pakketstromen naar één winkel zal het probleem alleen maar vergroten. Nu gebruikt elk netwerk zijn eigen gekozen winkels, waardoor het aantal bezoeken van busjes aan die winkels ook overzichtelijk is. Winkels hebben juist problemen met het volume van de hoeveelheid zendingen en de grote hoeveelheid afhalers die binnen bepaalde tijdvensters tegelijkertijd binnen komen. Het is hetzelfde beeld als een supermarkt met maar 1 kassa. Bij elke wijk zou een groter afhaalpunt moeten worden ingericht, die gedurende piektijden met extra medewerkers kan worden versterkt. Ook een lange balie waar meer dan één afhaler tegelijkertijd kan worden afgehandeld helpt daarbij. Mogelijk kan je deze afhaalpunten bezetten met mensen, die het wat moeilijker hebben een fulltime baan te kunnen uitvoeren (fysiek of mentaal); mensen die nog in de bijstand zitten. Gemeentes zouden hiervoor initiatieven kunnen nemen. Zij hebben zorgplicht voor deze mensen. Er komen ook grote winkelpanden vrij. Mogelijk moet je daarin een soort shop-in-shop mkb-bedrijven-model creëren waarbij de afhaalshop er één is. De shops kunnen elkaar dan bijstaan op drukte momenten. Een andere oplossing is natuurlijk het plaatsen van pakketkluizen op meerdere locaties. Alleen retour goederen laat je dan bij shops inleveren.