Chaos bij overvolle pakketpunten: ‘Meer samenwerking nodig’

Logistiekprofs op 10 February 2020

Winkeliers die hun filiaal ook als pakketpunt inzetten, kunnen de drukte amper aan. De branchevereniging voor pakketpunten (VVP) luidt de noodklok. “Er moet echt iets gebeuren.” Samenwerking tussen pakketdiensten zou soelaas kunnen bieden. 

Tegenover RTLZ spreekt de VVP van een groeiend landelijk probleem. In 2018 werden er 504 miljoen pakketten online besteld, in 2017 waren dat 420 miljoen pakketten. Dat aantal is in 2019 waarschijnlijk nog verder gestegen. “We krijgen steeds meer geluiden van winkeliers dat het drukker wordt in de winkels door pakketten”, aldus Gert Koudijs van de VVP. 

Bij menig pakketpunt gaan dagelijks 150 pakketten over de toonbank. Voor sommige winkeliers is die drukte wenselijk, al jaagt het ook andere klanten weg. “Ze hebben vaak te maken met ongenoegen van klanten die lang in de rij staan, door mensen die alleen voor pakketjes komen”, verklaart Koudijs. “Er moeten slimmere oplossingen komen voor winkeliers, zoals een aparte kassa voor alleen de pakketjes.”

Hogere vergoeding per pakket

De VVP pleit onder meer voor een hogere vergoeding voor winkeliers om de pijn te verzachten. Ook wil het dat bestellingen sneller worden teruggestuurd. “Dus in plaats van twee weken, blijft een pakketje maar vier dagen liggen. Alle beetjes helpen om de drukte af te laten nemen.”

Samenwerking en stadshubs

De branchevereniging wil vooral dat koeriersbedrijven beter met elkaar gaan samenwerken. Nu hebben bedrijven als DHL en PostNL allemaal hun eigen netwerk, bezorgers en busjes. “Het zou helpen als er winkels komen waar je voor meerdere pakketdiensten terecht kunt.” Ook een gedeeld distributiecentrum bij de stad is een optie. “Zo worden chauffeurs en busjes efficiënter ingezet en dat is beter voor het milieu.”

Afbeelding:  www.hollandfoto.net / Shutterstock.com