Zorgen om grenscontroles Denemarken en Zweden

Logistiekprofs op 5 januari 2016 | 2 minuten leestijd

De Nederlandse transportsector maakt zich zorgen om herinvoering van grenscontroles in Denemarken en Zweden. De controles moeten ervoor zorgen dat de landen meer inzicht krijgen in de vluchtelingenstroom, maar het goederentransport is hier niet bij gebaat.

De grenscontroles zijn afgelopen maandag ingevoerd. Het gaat om steekproeven waarbij ook vrachtwagens binnenstebuiten worden gekeerd, zo laat verladersorganisatie EVO weten.
“Dat kost een transporteur veel tijd”, aldus Dennis Heijnen tegenover de NOS. Het zou gaan om  veel vrachtwagens, aangezien de route via Denemarken een belangrijke corridor naar Scandinavië is. “Zo’n 15 tot 20 procent van onze uitvoer naar Scandinavië loopt via deze weg. Het gaat vaak om verse producten, waarbij je eigenlijk geen vertraging kan hebben.”

Structureel karakter controles
Tijdelijke controles, zoals na de aanslagen bij Parijs, zijn voor EVO geen probleem. De controles in Zweden en Denemarken hebben een meer structureel karakter en vormen daarom wel een probleem. Dat vindt ook TLN. De brancheorganisatie bespeurt een toenemende tendens tot grenscontroles, wat volgens hen haaks staat op het vrije verkeer van goederen en diensten in de EU.

Calais
In het Franse Calais, waar de oversteek naar Groot-Brittannië wordt gemaakt, ondervinden vrachtwagens al langer vertragingen door de vele grenscontroles. Vluchtelingen willen de oversteek naar Groot-Brittannië maken door in vrachtwagens te kruipen. De vertragingen en schade die dat opleverde kostte de transportsector tot nu toe zo’n 150 miljoen euro. Bovendien zou geweld richting chauffeurs aan de orde van de dag zijn, nu voor migranten de kans dat zij naar Engeland kunnen steeds minder groot is. TLN riep daarom op dat het Franse leger de veiligheid zou gaan handhaven in het gebied rondom Calais, om zo de veiligheid van vrachtwagenchauffeurs te waarborgen.

Redactie LogistiekProfs