Zo ziet de toekomst van de stadslogistiek eruit

Logistiekprofs op 13 juli 2017 | 3 minuten leestijd

Geautomatiseerde stadsdistributie
met pakketjes die als het ware ‘meeliften’ met beschikbare vracht van groene vervoerders. Dat is volgens adviesbureau Roland Berger de stadslogistiek van de toekomst. Een dergelijk model kan logistiek Nederland op de kaart zetten. 

In het rapport ‘The last mile – Wat gaat er veranderen in het logistieke landschap?’ vraagt het adviesbureau zich af of Nederland klaar is voor de enorme groei aan pakketjes, zeker nu bezorging in steden steeds gefragmenteerder plaatsvindt. Volgens Roland Berger zijn er ingrijpende veranderingen
nodig om de stedelijke logistiek klaar te stomen voor
de toekomst. Oftewel: hoe kan logistiek Nederland efficiënter
worden ingericht terwijl het zero-emissie nastreeft en aan
alle wensen van de klant voldoet? 

In het rapport worden verschillende initiatieven – zoals een Uber-dienst voor pakketjes en distributiehubs aan de rand van steden – genoemd die stadsdistributie toekomstbestendig kunnen maken. De echte crux zit hem volgens Roland Berger in samenwerking, zowel tussen spelers als buiten de waardeketen. “Is het geen mooie uitdaging om samen op
een plek in Nederland een dergelijk zero-emissie stads-
distributiemodel te starten middels een niet-competitieve
samenwerking te starten?”, aldus het rapport.

Duurzame stadsdistributie: de ideale situatie 

Het adviesbureau schetst de ideale situatie als volgt: een gemeente moet ruimte beschikbaar stellen aan de rand van de stad en een lokale ontwikkelaar moet bereid zijn te investeren in een geautomatiseerd distributiecentrum op die plek. De pakketten worden door groter vervoer aangeleverd bij het distributiecentrum op de stadsgrens, van waar kleiner groen vervoer het overneemt. Een tenderplatform verbindt de traceerbare pakketjes vervolgens aan onbenutte vracht van aangesloten stedelijke (groene) vervoerders op de meest efficiënte routes.

De stedelijke vervoerders kunnen een verzendopdracht accepteren, waarbij ze hun geboden prijs per kilometer vervoerde kubieke meter inhoud betaald krijgen. Hogere prijzen voor een snellere levering zijn daarbij mogelijk. “Dit systeem waarbij gebruik wordt gemaakt van restvracht en waarbij de meest efficiënte route door de goedkoopste partij wordt bereden, verzekert een groene en efficiënte oplossing met ruimte om aan de premium wensen van de klant te voldoen.” Voor een dergelijk model is actie vereist van overheidsinstanties en ontwikkelaars. “Maar er dient ook samenwerking plaats te vinden tussen transporteurs, fabrikanten, retailers, telematicadiensten en IT suppliers.” 

In een infographic ziet dat er zo uit: 

Het volledige rapport is hier te downloaden. 

Redactie LogistiekProfs