Zo ziet de stadslogistiek van de toekomst eruit

Logistiekprofs op 10 februari 2020 | 3 minuten leestijd

Er staan ons grote uitdagingen te wachten op het gebied van stadslogistiek. De hoeveelheid transporten groeit, terwijl de milieubelasting door het Klimaatakkoord omlaag moet. Ondertussen veranderen de klantwensen en is het aantal logistieke concepten om uit te kiezen groter dan ooit. De expertgroep City Distribution van ShoppingTommorow bereidt retailers, gemeenten en vervoerders in zijn bluepaper voor op de stadslogistiek van de toekomst. 

Zowel consumenten als bedrijven bestellen in toenemende mate online. Er wordt meer geretourneerd en de deeleconomie zorgt voor meer zendingen tussen consumenten onderling. Omdat de grenzen steeds verder vervagen, vermijdt de expertgroep termen als b2b, cb2 en c2c. Liever spreekt het over l2l-logistiek: het vervoeren van zendingen van locatie naar locatie. 

In de steeds vollere binnensteden moeten l2l-zendingen op een slimme, gebundelde, veilige en duurzame manier plaatsvinden, stelt de expertgroep na een jaar onderzoek onder leiding van TLN, Prologis en de Rijksuniversiteit Groningen. Voor een winstgevend l2l-concept is een flexibel en intelligent logistiek systeem nodig dat efficiënte bundeling van goederenstromen koppelt aan een optimale inzet van mensen en vervoersmiddelen. Dat systeem moet bovendien rekening houden met de beschikbare ruimte voor opslag en transport. Daarnaast is een verdergaande samenwerking tussen de verschillende stakeholders noodzakelijk voor een passend logistiek ecosysteem in de stad van de toekomst.

City Distribution geeft in de bluepaper de volgende tips aan de verschillende stakeholders:

De aanbieders – (web)winkeliers

Webwinkels moeten klanten de keuze bieden tussen bezorging aan huis of op een afhaalpunt. Daarnaast dienen zij inzicht te geven in de milieu-impact van een bepaalde bestelling. “Zoek naar mogelijkheden voor uitbesteding en bundeling als het om kleine zendingen gaat”, aldus de expertgroep.

De professionele ontvangers – winkeliers, kantoren

Zakelijke ontvangers dienen voor mogelijkheden te zorgen om goederen ’s ochtends vroeg (aan het begin van de venstertijd) in ontvangst te nemen en na te denken over gezamenlijke inkoop.

De logistiek – verladers en vervoerders

Versterk de samenwerking, zowel horizontaal als verticaal, adviseert de expertgroep. “Deel data om zendingen slimmer te kunnen combineren. Denk na over multilabel-pakketkluizen en -afhaalpunten.” Door een goed alternatief te creëren voor winkeliers, kunnen zij bestelbusjes wegdoen en kunnen kleine zendingen gebundeld door de stad worden gebracht. Logistiek dienstverleners dienen bovendien aantrekkelijk werk te bieden voor medewerkers en ze met opleidingen voor te bereiden op de toekomst. 

De overheid

Overheden moeten een helder beleid voeren met duidelijke grenzen en een datum voor de inwerktreding van zero-emissiezones. Bij het ontwikkelen van regelgeving voor de stedelijke logistiek, dienen zij het bedrijfsleven te betrekken. “Ga aan de slag met het delen van data om vervoerders soepeler en slimmer door de stad te laten gaan. Denk na over ruimere mogelijkheden voor stille elektrische voertuigen om ’s nachts en aan de ‘dagranden’ te leveren”, besluit de expertgroep.

Lees hier de volledige bluepaper.

Gerelateerde artikelen