Zo werkt Lidl aan het meest duurzame distributiecentrum van Nederland

Logistiekprofs op 26 juli 2016 | 2 minuten leestijd

Lidl is druk bezig met de bouw van een nieuw distributiecentrum in Waddinxveen. De supermarktdiscounter gaf deze week een sneak preview in het nieuwe pand, dat het duurzaamste distributiecentrum van Nederland moet worden en zo’n tachtig tot honderd Lidl-filialen in de Randstad gaat bevoorraden. 

Het pand beslaat 52.000 vierkante meter en moet in november operationeel zijn. DuurzaamBedrijfsleven nam alvast een kijkje in het pand en liet zich vertellen dat het ontwerp van Lidl het Breeam-certificaat Outstanding met vijf sterren onder meer te danken heeft aan het gebruik van zonne-energie. Het bespaart 315 ton CO2-uitstoot door de plaatsing van vierduizend zonnepanelen op het dak. Hiermee kunnen 150 huishoudens van energie worden voorzien. De terugverdientijd van de panelen zou op zes jaar liggen. Ook op de parkeerplaats worden zonnepanelen geplaatst. Laadpalen moeten er daarnaast voor zorgen dat personeel en bezoekers worden aangemoedigd tot het gebruik van duurzaam vervoer, zoals elektrische fietsen en auto’s.

Warmte-koudeopslag
Lidl onderscheidt zich daarnaast met de warmte-koudeopslag (WKO) in het distributiecentrum. Het WKO bevindt zich 180 meter diep in de grond. In de zomer wordt daar de warmte opgeslagen die in de winter wordt gebruikt om het gebouw te verwarmen. In de winter wordt de koude lucht opgeslagen, waarmee het gebouw in de zomer wordt gekoeld. Er is dan ook geen gasaansluiting aanwezig in het gebouw. In het nieuwe dc wordt ook regenwater opgevangen. Toiletten worden hiermee na filtering doorgespoeld. Het overtollige water gaat naar telers in de buurt voor het beregenen van de kassen. 

Daglicht en led-verlichting
Ook led-verlichting in het gebouw moet bijdragen aan efficiënte energie. Deze verlichting slaat alleen aan bij bewegingen in het distributiecentrum en wanneer er onvoldoende daglicht is. Ook het plaatsen van de led-verlichting vergt een investering, maar Lidl verwacht deze kosten binnen drie jaar terug te verdienen. Aan DuurzaamBedrijfsleven laat Lidl weten dat het ook inzet op een zo aangenaam mogelijk werkklimaat. De 250 medewerkers gaan profiteren van een goede luchtkwaliteit en akoestiek. Het kantoor heeft open werktuinen, afgewisseld met vergaderzalen en concentratieplekken. Ook hier zou optimaal gebruik worden gemaakt van het aanwezige daglicht.

Redactie LogistiekProfs