Zo werd Flinders Logistieke webshop van het Jaar

Logistiekprofs op 6 juni 2018 | 4 minuten leestijd

Flinders sleepte vorige week de titel
Logistieke Webshop van het Jaar in de wacht. Hoe onderscheidt de omnichannel meubelspecialist zich op logistiek vlak van alle concurrentie? “
Logistiek is ons belangrijkste marketinginstrument.”

Met een assortiment van 25.000 producten – sterk variërend in grootte –  die vanuit één warehouse worden verscheept,
wordt al snel duidelijk dat Flinders dagelijks een logistieke topprestatie
neerzet. De meubelspecialist heeft de ambitie om in 2022 marktleider te zijn. Het
logistieke proces moet daar voor een groot deel aan bijdragen, zo vertelde
Oscar Diele op het podium tijdens eCommerce Live!.

Flinders is ontstaan vanuit de ambitie om
designmeubels bereikbaar te maken voor iedereen. “De gemiddelde consument koopt
één keer per tien jaar meubels. Dat vraagt om een grote betrokkenheid van
consumenten”, aldus Diele. “Toch missen ze kennis, overzicht en informatie.
Met die gedachte is Flinders ontstaan.” De retailer begon meubels, maar breidde elk jaar uit met nieuwe categorieën. Inmiddels verkoopt het ook tuinmeubilair en verf. 

Hoge omloopsnelheid

60 procent van de business van Flinders komt
via het online kanaal binnen. Toch verkoopt het bedrijf niet alleen via de
(eigen) webshop. Reden? De omloopsnelheid in het warehouse. “We hebben een
grote centrale voorraad en om die omloopsnelheid zo snel mogelijk te maken,
verkopen we via alle kanalen die binnen ons bereik liggen. We hebben een
fysieke winkel en twee cafés, waar meubels van Flinders staan die direct
gekocht kunnen worden. Daarnaast verkopen we via bol.com en werken we samen met
de Bijenkorf. Al die kanalen jagen de omloopsnelheid aan.”

Lees ook: Zes valkuilen bij het runnen van een e-commerce magazijn

Leveren uit voorraad

Sinds 2017 opereert Flinders vanuit een
warehouse aan de Westhavenweg in Amsterdam, met een oppervlakte van 10.000 vierkante meter. Het
warehouse bedient klanten in Nederland, Duitsland en België. Opvallend is dat
Flinders, anders dan veel concurrenten, een groot deel van de meubels uit
voorraad kan leveren. “Acht weken wachten op een bank is passé. Op basis van
zoekgedrag op onze website kunnen we voorspellen wat de vraag is. Slimme
software regelt vervolgens de voorraad. Op dit moment kunnen we daardoor 85
procent van onze orders uit voorraad leveren. Vaak gaat het daarbij om
next day delivery. We hanteren meerdere voorraadmodellen. Naast de eigen voorraad werken we met crossdocking en
dropshipping. Dat communiceren we uiteraard wel naar de klant.”

Flinders werkt met een standaard WMS, waar
het een laag overheen heeft gebouwd. Dankzij deze layer kan de meubelwinkel eenvoudig
aanpassingen doorvoeren. “Hiermee kunnen we iedere twee weken innoveren. Dat
brengt ons in staat om processen continu te verbeteren.”

Real time bezorgopties en ontzorgservice

Ook op het gebied van transport wil Flinders
de concurrentie achter zich laten. Al tijdens de checkout ziet de consument
real time op welke momenten producten bezorgd
kunnen worden. Alles wat de klant in het mandje legt, wordt door de software
beoordeeld op bezorging. “We geven de consument de regie en bieden de
mogelijkheid om real time het ideale bezorgmoment te kiezen.” Bovenop verschillende
transportopties biedt Flinders een optionele ontzorgservice. Diele: “Als je een
lamp koopt, hangen wij hem voor je op.”

Retouren worden centraal verwerkt en indien mogelijk wil op
voorraad gebracht. Dat wat niet op voorraad kan, wordt als tweedekans op een
aparte pagina vermeld. Het product wordt beoordeeld op schade en vervolgens met
korting weer aangeboden.

Marktleider

Ook de komende jaren zit Flinders niet stil. Tot 2020 verwacht het
met 35 procent te groeien. Twee jaar later hoopt het marktleider te zijn. “Dat
gaan we waarmaken door te investeren in logistiek. Dat is de motor achter onze
groei en ons belangrijkste marketinginstrument.”