Zo werd Flinders Logistieke webshop van het Jaar

06.06.2018 | Branchenieuws | 796 keer bekeken
Zo werd Flinders Logistieke webshop van het Jaar

Flinders sleepte vorige week de titel Logistieke Webshop van het Jaar in de wacht. Hoe onderscheidt de omnichannel meubelspecialist zich op logistiek vlak van alle concurrentie? “ Logistiek is ons belangrijkste marketinginstrument.”

Met een assortiment van 25.000 producten - sterk variërend in grootte -  die vanuit één warehouse worden verscheept, wordt al snel duidelijk dat Flinders dagelijks een logistieke topprestatie neerzet. De meubelspecialist heeft de ambitie om in 2022 marktleider te zijn. Het logistieke proces moet daar voor een groot deel aan bijdragen, zo vertelde Oscar Diele op het podium tijdens eCommerce Live!.

Flinders is ontstaan vanuit de ambitie om designmeubels bereikbaar te maken voor iedereen. “De gemiddelde consument koopt één keer per tien jaar meubels. Dat vraagt om een grote betrokkenheid van consumenten”, aldus Diele. “Toch missen ze kennis, overzicht en informatie. Met die gedachte is Flinders ontstaan.” De retailer begon meubels, maar breidde elk jaar uit met nieuwe categorieën. Inmiddels verkoopt het ook tuinmeubilair en verf. 

Hoge omloopsnelheid

60 procent van de business van Flinders komt via het online kanaal binnen. Toch verkoopt het bedrijf niet alleen via de (eigen) webshop. Reden? De omloopsnelheid in het warehouse. “We hebben een grote centrale voorraad en om die omloopsnelheid zo snel mogelijk te maken, verkopen we via alle kanalen die binnen ons bereik liggen. We hebben een fysieke winkel en twee cafés, waar meubels van Flinders staan die direct gekocht kunnen worden. Daarnaast verkopen we via bol.com en werken we samen met de Bijenkorf. Al die kanalen jagen de omloopsnelheid aan.”

Lees ook: Zes valkuilen bij het runnen van een e-commerce magazijn

Leveren uit voorraad

Sinds 2017 opereert Flinders vanuit een warehouse aan de Westhavenweg in Amsterdam, met een oppervlakte van 10.000 vierkante meter. Het warehouse bedient klanten in Nederland, Duitsland en België. Opvallend is dat Flinders, anders dan veel concurrenten, een groot deel van de meubels uit voorraad kan leveren. “Acht weken wachten op een bank is passé. Op basis van zoekgedrag op onze website kunnen we voorspellen wat de vraag is. Slimme software regelt vervolgens de voorraad. Op dit moment kunnen we daardoor 85 procent van onze orders uit voorraad leveren. Vaak gaat het daarbij om next day delivery. We hanteren meerdere voorraadmodellen. Naast de eigen voorraad werken we met crossdocking en dropshipping. Dat communiceren we uiteraard wel naar de klant.”

Flinders-Magazijn-Westhavenweg-Stellinge

Flinders werkt met een standaard WMS, waar het een laag overheen heeft gebouwd. Dankzij deze layer kan de meubelwinkel eenvoudig aanpassingen doorvoeren. “Hiermee kunnen we iedere twee weken innoveren. Dat brengt ons in staat om processen continu te verbeteren.”

Real time bezorgopties en ontzorgservice

Ook op het gebied van transport wil Flinders de concurrentie achter zich laten. Al tijdens de checkout ziet de consument real time op welke momenten producten bezorgd kunnen worden. Alles wat de klant in het mandje legt, wordt door de software beoordeeld op bezorging. “We geven de consument de regie en bieden de mogelijkheid om real time het ideale bezorgmoment te kiezen.” Bovenop verschillende transportopties biedt Flinders een optionele ontzorgservice. Diele: “Als je een lamp koopt, hangen wij hem voor je op.”

Retouren worden centraal verwerkt en indien mogelijk wil op voorraad gebracht. Dat wat niet op voorraad kan, wordt als tweedekans op een aparte pagina vermeld. Het product wordt beoordeeld op schade en vervolgens met korting weer aangeboden.

Marktleider

Ook de komende jaren zit Flinders niet stil. Tot 2020 verwacht het met 35 procent te groeien. Twee jaar later hoopt het marktleider te zijn. “Dat gaan we waarmaken door te investeren in logistiek. Dat is de motor achter onze groei en ons belangrijkste marketinginstrument.” 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren