ICT & Logistiek en Logistica 2019
Nog maar tot ICT & Logistiek en Logistica 2019 Registreer hier
ICT & Logistiek en Logistica 2019 Jaarbeurs, Utrecht
5 t/m 7 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
​​​Zo gaat Koninklijke Rotra met innovatie om
Supply Chain Management 29.01.2019 | Branchenieuws

​​​Zo gaat Koninklijke Rotra met innovatie om

Wie denkt aan een bedrijf met een bestaansgeschiedenis van 110 jaar, denkt waarschijnlijk niet direct aan innovatie. Maar juist logistiek dienstverlener Rotra zet volop in op trends als Business Intelligence en duurzaamheid. “Wij zijn misschien wel een van de meest innovatieve logistieke bedrijven van Nederland.”

Rotra, een familiebedrijf met circa 900 werknemers in Nederland en België, houdt de innovaties op de markt nauwgezet in de gaten, vertelt directeur Machiel Roelofsen. “We zijn al ruim een eeuw actief, maar tegelijkertijd een zeer innovatief bedrijf. Het gaat er in deze markt vooral om wie het beste kan meebewegen. Al hoeven we niet in alles voorop te lopen. We houden de ontwikkelingen in de gaten en kiezen daar onze eigen weg in.” 

Vervoer per binnenwater

Volgens Roelofsen zijn er drie trends die de huidige markt - en daarmee ook de bedrijfsvoering van Rotra - beheersen. “Allereerst is er de innovatie in de breedte. Er ontstaan veel nieuwe businessmodellen. Daardoor hebben wij ons de afgelopen jaren steeds meer als one-stop shop ontwikkeld. Zo hebben we goederenvervoer over binnenwater aan ons portfolio toegevoegd en zijn we gaan inzetten op groene logistiek.”

Business Intelligence

Dan zijn er de technologische ontwikkelingen. Die zorgen voor een verschuiving bij Rotra. “We ontwikkelen ons als logistiek dienstverlener steeds meer tot een IT-bedrijf. Business Intelligence (BI) speelt een grote rol in onze dienstverlening. We hebben voor alle modaliteiten goede ERP-systemen geïmplementeerd in de laatste jaren. Die hebben we aan elkaar gekoppeld. Daaroverheen hebben we BI-toepassingen gelegd. Een voorbeeld: we vliegen vanuit zowel Brussel als Amsterdam naar Hongkong. Via BI kunnen wij precies zien welke departure op welk moment het goedkoopst is. Zo kunnen we zien of het voordeliger is om de vracht vanuit Brussel eerst naar Amsterdam te rijden en vanuit daar naar Hongkong te vliegen. Zo zijn er tal van toepassingen die we hebben geïmplementeerd.”

Emissievrij

Een derde trend die Rotra signaleert zijn de toenemende eisen die worden gesteld aan duurzaamheid, zowel op sociaal als ecologisch vlak. Roelofsen: “Op sociaal gebied moeten we natuurlijk zorgen dat we in deze krappe arbeidsmarkt een interessante werkgever blijven. Op ecologisch vlak zijn we druk bezig met het implementeren en produceren van duurzame en innovatieve oplossingen. Zo waren we de eerste dienstverlener in de EU met een truck op ethanol. Daarnaast hebben we een eigen binnenvaartterminal, waarmee we veel meer containers tegelijk kunnen vervoeren en fors minder uitstoot hebben dan per truck. Op de terminal hebben we een multimodaal vulstation voor de ‘schone’ brandstof LNG gebouwd. De vloot van Rotra voorziet inmiddels in 22 trucks op LNG als duurzaam alternatief voor diesel. Uiteindelijk willen we volledig emissievrij zijn. Op welke termijn, dat weten we niet. Dat is afhankelijk van de beschikbare technologie.”

Logistiekdag

Machiel Roelofsen is één van de sprekers op de Logistiekdag op 7 februari in Tiel. Op dit jaarlijks terugkerende topcongres komen 200 logistieke directeuren, SC managers en specialisten samen om de toekomst van onze sector te bespreken. Laatste kans op inschrijven met korting voor dit unieke netwerkmoment; als relatie van LogistiekProfs ontvangt u nu 50 euro korting ovv LGPROFS50 via www.logistiekdag.nl.

Plaats een reactie (0)

Reageren