ICT & Logistiek 2018
Nog maar tot ICT & Logistiek 2018 Registreer hier
ICT & Logistiek 2018 Jaarbeurs, Utrecht
7 & 8 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
Zes nieuwe dc's voor PostNL: 'We zetten in op versnelling van ons pakketbedrijf'
Warehousing 23.04.2018 | Branchenieuws

Zes nieuwe dc's voor PostNL: 'We zetten in op versnelling van ons pakketbedrijf'

PostNL zet in op een versnelling van de pakketdivisie. Het bedrijf investeert 120 miljoen euro in de bouw van zes nieuwe distributiecentra in Nederland en België. 

Dat stelt topvrouw Herna Verhagen tegenover de Telegraaf. PostNL verwacht de komende jaren een verdere opmars van e-commerce. Terwijl het aantal pakketten dat jaarlijks wordt bezorgd met 10 procent stijgt, daalt de bezorging van post met datzelfde percentage. De komende anderhalf jaar bouwt het daarom versneld zes nieuwe distributiecentra in Nederland en België. 

Waar de distributiecentra komen te staan, wil Verhagen nog niet zeggen. Wel dat deze in handen komen van logistieke vastgoedbeheerders. "We hebben al negentien distributiecentra in eigendom, omdat we de basisinfrastructuur zelf willen beheren. De nieuwe zullen we huren of leasen. We zijn aan het kijken op drie locaties in Nederland, die we nog niet bekend maken.”

Bezorging vers voedsel

De topvrouw zegt de komende jaren veel te verwachten van de belevering van vers voedsel, vooral omdat supermarktketens rechtstreeks aan de klant willen leveren. "Dat zien we de komende jaren in volumes verdubbelen. De logistiek is wel anders dan met gewone pakketjes. Het tijdvenster voor de belevering is krapper, daarom bezorgen wij in de avond. De consument heeft straks de regie over de levering in plaats van PostNL.”

Bloemen van de kweker naar de consument

PostNL is daarnaast begonnen met het bezorgen van bloemen en planten, rechtstreeks van de kweker naar de consument. "Kwekers breiden hun klantenkring uit via internet.We hebben een doos ontwikkeld waarmee we bloemen nu ook vers bij de klant kunnen krijgen. Elke keer zien we dat de ontwikkeling van de e-commerce verder gaat en er nieuwe markten ontstaan. Dat is een kans voor ons.”

Consolidatie van de postmarkt

Tegenover de Telegraaf zegt Verhagen te pleiten voor consolidatie van de postmarkt. In dertien jaar tijd is PostNL 50 procent van de fysieke post kwijtgeraakt. "Door consolidatie kun je efficiënter werken, waardoor deze service betaalbaar blijft. Dit is het moment om er over na te denken, voordat de krimp te ver is gegaan. Het heeft geen zin om in een krimpmarkt met vijf, zes postbodes op straat te lopen, waarvan de tassen de helft leger zijn geworden in de afgelopen jaren. Het is beter voor de BV Nederland als de post in één tas gaat. Liberalisatie is niet meer de oplossing van nu.”

Brieven mee met pakketten

In de toekomst kunnen brieven mogelijk mee met de pakketten, erkent de topvrouw. Daar zijn de aantallen nu echter te groot voor. We bezorgen dagelijks nog 8,7 miljoen brieven en 700.000 pakketjes. We moeten dus met zijn allen bekijken hoe we er de komende 15 jaar voor zorgen dat iedereen van Ameland tot Maastricht op een betaalbare manier de post krijgt.”


Plaats een reactie (0)

Reageren