Zalando wil retouren terugdringen met opvallende labels

Logistiekprofs op 21 januari 2019 | 2 minuten leestijd

Waar Zalando voorheen naam maakte met haar soepele retourbeleid, focust de Duitse webwinkelier zich nu op het terugdringen van het aantal retouren. Een opvallend groot label aan de buitenkant van kleding moet voorkomen dat consumenten gedragen kleding terugsturen.

Zalando vervangt de kleine etiketten voor een label van 10 tot 15 centimeter. Deze hangt aan de buitenkant van het kledingstuk, waardoor dragen en vervolgens retour sturen onmogelijk wordt. 

Op het etiket valt te lezen: “Beste klant, voel je vrij dit artikel te passen en uit te proberen, maar als dit label wordt verwijderd, dan zal dit niet als een retour worden geaccepteerd door Zalando.” Het label is vooralsnog alleen bevestigd aan gelegenheidskleding, zoals avondjurken. Bij dit type kleding zou het fenomeen ‘wardrobing’ veel voorkomen; consumenten dragen het een avondje en sturen het daarna weer terug.

Zalando heeft een hoog retourpercentage van 50 procent. Dat komt mede dankzij een zeer soepel retourbeleid; consumenten kunnen hun bestelde producten tot 100 dagen gratis terugsturen. Zalando zegt tegenover RTL Z volop in de testfase te zitten en nog niet te weten of de maatregel het aantal retouren heeft verminderd. 

Afbeelding: nitpicker / Shutterstock.com

Gerelateerde artikelen