Zalando test bezorging door Fietskoeriers.nl
Duurzaamheid 03.03.2021 | Branchenieuws

Zalando test bezorging door Fietskoeriers.nl

Zalando werkt samen met Fietskoeriers.nl aan het verduurzamen van de de last mile. Pakketten van de online gigant worden in vier Nederlandse steden per bakfiets aan huis bezorgd. 

Het gaat om een pilot in Nijmegen, Amersfoort, Arnhem en Zwolle. Zalando zegt actief de samenwerking met regionale partners op te zoeken om de last mile te verduurzamen. Met de inzichten uit dit project hoopt de fashionretailer meer inzicht te krijgen in de kansen en uitdagingen van CO2-neutraal bezorgen. 

Zalando en Fietskoeriers.nl hebben bewust gekozen voor bezorging in de avond. De koerier komt tussen 17.00 en 22.00 uur aan de deur. "Bij bezorging in de avond is de ontvanger vaker thuis, waardoor de bezorging in de meeste gevallen één keer gedaan kan worden", zegt Marieke Snoek, algemeen directeur van Cycloon. 

Cycloon richtte Fietskoeriers.nl op in 2016. Het bedrijf fietst inmiddels in meer dan dertig steden. In 2025 moet de teller op 75 steden staan. “We bezorgen nu al in ruim dertig steden in Nederland en hopen dat de samenwerking met Zalando andere grote bedrijven inspireert om duurzamere keuzes te maken, zodat we in nog meer steden groen kunnen bezorgen.”


Plaats een reactie (1)

Reageren
  • 04.03.2021 - 10:44 uur | Stef Bouwhuis

    Die keuze voor avondbezorging heeft Red Je Pakketje ook gedaan. Zij hebben ook emissieloos vervoer als doel.

    Voor de meeste particuliere ontvangers is avondbezorging in een 'ruim' tijdvenster prima. Zakelijk verkeer kan overdag en alleen particulieren, die 's avonds werken zouden van die 'zakelijke' stroom gebruik moeten kunnen maken. Dat zou ook een ander type vervoerder kunnen zijn.

    Door veel particulieren zendingen tussen 19:00 en 22:00 te concentreren ontstaan er veel voordelen. Een hoge stoppengraad met minder kilometers. Veel efficiënter, zowel voor rendement, kosten als milieu.

    De vele tijdvensters overdag die nu ook voor particulieren toegankelijk zijn, leiden tot steeds opnieuw met vervoersmiddelen dezelfde straat bezoeken.

    Er moet ook door Gemeenten gepromoot worden deze concentratie van last mile vervoer in de avond te laten gebeuren. Daarnaast kan in het geval van bakfietsen e.d. ook makkelijker gebruik maken van jongeren die dan niet op school of universiteit zitten.

    Win-Win