Zalando neemt fulfilment partners uit handen

Logistiekprofs op 19 april 2016 | 2 minuten leestijd

Zalando wil de ‘Spotify van de modebranche worden’, onder meer door de fulfilment van artikelen uit handen te nemen van partners. Dat heeft de etailer gezegd bij de bekendmaking van de voorlopige cijfers over het eerste kwartaal.

De online player boekte in de eerste maanden van het jaar een omzetstijging van 24,5 procent tot 801 miljoen euro. Dat is een lagere omzetstijging dan vorig jaar, toen het nog een omzetgroei boekte tussen de 27 en 29 procent. Zalando sprak toen van het ‘beste eerste kwartaal ooit’. Voor het gehele jaar verwacht Zalando te groeien met 20 tot 25 procent.

Ook de winst zou iets lager uitvallen dan het eerste kwartaal van vorig jaar. De winst bedroeg ongeveer 1,5 tot 3,5 procent van de omzet. Een jaar eerder was dit percentage nog 4 tot 6 procent. Over heel 2016 mikt Zalando op een winst van 3 tot 4,5 procent van de omzet.

De Duitse etailer meldt dat het net als Amazon en bol.com de fulfilment van derden uit handen wil nemen. Het programma heet Fulfilment by Zalando en stelt merken in staat om hun product te verzenden via de logistieke infrastructuur van Zalando.

Redactie LogistiekProfs

Blijf altijd op de hoogte

Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.