Zalando haalt retouren in Amsterdam thuis op
21.03.2016 | Branchenieuws

Zalando haalt retouren in Amsterdam thuis op

Amsterdamse klanten van Zalando hoeven hun huis niet meer te verlaten om een pakketje terug te sturen. Zalando gaat retourzendingen namelijk bij Amsterdamse consumenten ophalen. Met de online service Retour-on-demand kunnen online shoppers een koerier bestellen die dezelfde dag het pakketje nog komt afhalen. De nieuwe dienst betreft nu nog een proef met vervoerder Local Express, onderdeel van PostNL.

Om de drempel voor online shoppers te verlagen, hanteert Zalando al een bijzonder soepel retourbeleid. Terwijl de wettelijke bedenktijd bij webwinkels op 14 dagen ligt, geeft de etailer consumenten maar liefst honderd dagen(!) bedenktijd. Online shoppers maken daar naar hartenlust gebruik van: ongeveer de helft van de producten die bij Zalando zijn besteld, wordt namelijk weer teruggestuurd. Nu pakketten zelfs thuis worden opgehaald, wordt het aantal retouren wellicht nog hoger. Om belangstelling onder de Amsterdammers te peilen, is de dienst in eerste instantie gratis. 

De orders worden door Local Express opgehaald met fietskoeriers en bestelbusjes. De vervoersdienst van PostNL richt zich vooral op snelle levering binnen grote steden. Eerder introduceerde de Duitse etailer de service Retour-on-demand in Berlijn, Keulen en Wenen. Daar werkt het samen met vervoersbedrijf Liefery.

Redactie LogistiekProfs

Plaats een reactie (0)

Reageren