Zalando gaat voor logistiek op maat

Logistiekprofs op 8 september 2016 | 2 minuten leestijd

Zalando gaat zijn logistieke systeem in de toekomst personaliseren. De etailgigant richt zich op verschillende verzendopties waar consumenten uit kunnen kiezen. Dat stelt vicepresident logistics products Jan Batels tegenover vakblad EtailTrends. 
 
Zalando zet een flexibel warehousemanagementsysteem in om gegarandeerd op tijd te leveren, ondanks de verschillende bezorgopties die het aan wil bieden. Bovendien kan een dergelijk WMS worden aangepast aan Zalando’s eigen wensen, zo stelt Batels in het blad.

Het Duitse bedrijf is momenteel druk bezig met het doorontwikkelen van zijn eigen logistiek systeem. Door de logistiek in eigen handen te houden, heeft Zalando de mogelijkheid om nieuwe diensten in een korte tijdspanne te testen en te implementeren, iets wat niet kan wanneer de logistiek wordt uitbesteed. Zo lukte het de mode-etailer om binnen twee weken een pilot rond sameday delivery te introduceren. Na vier weken ging het al aan de slag met een pilot met retourlabels op pakketten.

Fulfilmentcentra verspreid over Europa
Eind vorige maand werd bekend dat Zalando in Frankrijk en Polen nieuwe fulfilmentcentra opent om pakketten sneller bij de klant thuis af te leveren. De nieuwe centra in de buurt van Parijs en de Poolse stad Szczecin, moeten de levertijd met een à twee dagen verkorten. Omdat Zalando inmiddels consumenten in vijftien Europese landen bedient, zag het zich eind 2015 genoodzaakt om ook buiten Duitsland distributiecentra te openen. De etailgigant verzendt nu vanuit drie fulfilmentcentra in Duitsland en een centrum in het noorden van Italië. Daar nam de zendtijd sinds de opening van het fulfilmentcentrum met anderhalve dag af. Zo’n zestig procent van de Italiaanse orders wordt hier verwerkt. 

Redactie LogistiekProfs