Zalando gaat 3D-printen voor derden en mikt op fysieke winkels

Logistiekprofs op 2 mei 2017 | 2 minuten leestijd

Zalando maakt de overstap naar offline verkoop. De retailgigant is van plan flagshipstores te openen in steden als Berlijn, Londen en Parijs. Daarnaast gaat het bedrijf zich bezighouden met het 3D-printen van kleding, ook voor andere. 

Die ambities spreekt topman Rubin Ritter uit in een interview met het Duitse blad Manager Magazin. Volgens Ritter kan Zalando in grote steden succes boeken in de fysieke winkelstraat. Veel van zijn online klanten komen daar namelijk vandaan. “Voor hen kan het interessant zijn om het merk ook offline te ervaren.” De moderetailer heeft al fysieke vestigingen in enkele Duitse steden, maar dat zijn voornamelijk outletwinkels op afgelegen plekken. 

3D-printen als nieuw bedrijfsmodel 
Ritter verwacht dat 3D-printing een grote impact gaat hebben op de mode-industrie. De retailer overweegt dan ook om een fabrieksdivisie op te richten, waarin het ook de 3D-printing voor kleine en middelgrote modebedrijven kan verzorgen. “Het zou een groot voordeel zijn als we in Berlijn bijvoorbeeld onze best verkochte sneakers kunnen bijdrukken”, aldus Ritter. De topman denkt dat 3D-printing een belangrijk onderdeel van het bedrijfsmodel van Zalando kan worden, naast zijn huidige fulfilmentaanbod. Eind 2016 positioneerde Zalando zich voor het eerst als logistiek dienstverlener met de introductie van Fulfilment bij Zalando. De duitse modegigant houdt producten voor derden op voorraad, om ze na aankoop te verzenden naar webshoppers.

Redactie LogistiekProfs