‘Wirwar van 1.500 regels belemmert schone stadsdistributie’

Logistiekprofs op 2 augustus 2017 | 2 minuten leestijd

Steden hanteren meer dan 1.500 verschillende regels voor distributie. Deze ‘wirwar’ aan regels staat een slimme, schone en snelle bevoorrading in de weg. Dat stelt Anne Griffioen, beleidsmedewerker bij evofenedex. 

Vooral supermarkten, drogisterijen, hoveniers en bouwbedrijven zouden moeite hebben met de regels waaraan ze in elk van de grote steden moeten voldoen. “Er is een ‘wirwar’ aan voorschriften. Gemeenten zouden onder meer hun eisen aan het voertuig in de stadsdistributie moeten harmoniseren.”

Samen met de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, de metropoolregio Rotterdam-Den Haag, Bovag, RAI, het ministerie van Infrastructuur en TLN stelde evonedex daarom de Handreiking Stedelijk Goederenvervoer op. Hierin wordt ingegaan op uitdagingen van binnenstedelijke distributie. 

Volgens de partijen is het van belang dat gemeenten met elkaar in gesprek gaan en verwachtingen delen. “De logistieke ketens en zakelijk verkeer opereren op een geografisch grotere schaal dan een
enkele gemeente. De industrie ervaart verschillen in stedelijk goederenvervoer regimes. Zij zijn
van mening dat zij zodoende niet de meest effectieve beladingsgraad en duurzame technologie voor het verzorgingsgebied van een voertuig kunnen realiseren”, zo valt te lezen in de Handreiking. 

Alleen door harmonisering kan de bevoorrading van winkels worden gemoderniseerd. “Door variabele zones voor venstertijden of voertuigeisen, waarbij dezelfde regels in soortgelijke gebieden van toepassing zijn, kunnen zowel de bereikbaarheid en leefbaarheid en vergroening van de stad worden gestimuleerd”, aldus Griffioen. 

Lees ook: Overheid moet leidende rol nemen in groenere stadsdistributie 

Redactie LogistiekProfs