Wereldwijde transport en logistiek goed voor 2,7 biljoen euro

Logistiekprofs op 17 januari 2017 | 2 minuten leestijd

De markt voor transport en logistiek is de afgelopen jaren hard gegroeid. De wereldwijde omzet van de sector steeg tot 2,7 biljoen euro. Globalisering, bevolkingsgroei en consumptiegedrag zouden de oorzaak zijn van de groeiende vraag naar transport. De winstgevendheid van bedrijven in transport en logistiek zijn echter achtergebleven op de omzetgroei.

BCG bekeek de cijfers tot 2014 en kwam tot de conclusie dat de totale waarde van de sector sinds 2005 met 22 procent is gestegen. Het bureau verdeelt in zijn rapport de waardeketen onder in vier onderdelen: infrastructuur, uitvoering (de daadwerkelijke transport), logistieke dienstverlening en logistieke adviesdiensten. De uitvoering goed is voor een omzet van maar liefst 2,3 biljoen euro, waarvan 1,4 biljoen euro door transport via autowegen. Zeetransport is met 312 miljard euro omzet goed voor de tweede plaats. Ook het onderdeel logistieke dienstverlening draagt bij aan de hoge wereldwijde omzet. Logistiek dienstverleners boekten een omzet van 658 miljard euro.

Winstgroei blijft achter
BCG constateert dat het voor transportbedrijven en logistieke spelers lastig was om ook meer winst te boeken. De EBIT groeide tussen 2005 en 2014 met slechts 2 procent. Hier is een duidelijk verschil te zien tussen grote bedrijven en kleinere bedrijven. De tien grootste spelers in de vier onderdelen zagen hun winst met gemiddeld 18 procent stijgen. Het consultancybureau stelt dat het verschil in winstgroei is te verklaren door bijvoorbeeld het mislukken van groeistrategieën, bedoeld om het marktaandeel in nieuwe markten te versterken. De bedrijven die beter presteerden slaagden er wel in om te profiteren van wereldwijde trends en nieuwe strategieën te implementeren.

Voorspelling 2018
Het bureau doet ook een voorspelling voor de periode tot 2018. Zo zal de groei in de komende jaren in negen van de zestien verschillende segmenten afnemen. In geen enkel segment is er sprake van een krimp in de omzet. Voor de volgende segmenten wordt het minste omzetgroei verwacht: postbezorging (0,6 procent), logistieke dienstverlening die zich richt op de overdracht van luchtvracht naar zeetransport (1 procent), zee- en luchttransport (2,2 procent en 2,1 procent) en luchthavens (2 procent).

Tot 2018 wordt er een sterke groei verwacht bij distributeurs en groothandels (6,8 procent), contractdienstverleners (6,8 procent) en pakketbezorgers (8,5 procent). Logistieke adviseurs zullen volgens BCG een omzetgroei van 10 procent noteren.

Redactie LogistiekProfs