‘Weinig menselijke interventie nodig bij e-fulfilment van de toekomst’

06.06.2017 | Branchenieuws | 502 keer bekeken
‘Weinig menselijke interventie nodig bij e-fulfilment van de toekomst’

In de toekomst is alles in e-fulfilment geautomatiseerd. Van inbound logistics tot orderpicking, orderpacking en retourverwerking. Dat stelt Jeroen Dekker, eigenaar van fulfilmentbedrijf Active Ants.

Tijdens het evenement E-fulfilment & Logistics sprak Dekker de verwachting uit dat de mens in het warehouse van de toekomst nog maar een kleine rol speelt. “Bijna alles kan worden geautomatiseerd. In het warehouse zal nog maar weinig menselijke interventie nodig zijn.”

Zelf heeft Active Ants, dat vanuit zijn magazijn in Nieuwegein de fulfilment voor 90 webshops verzorgt, al een flinke stap gezet in het automatiseren van zijn logistieke processen. De fulfilmentpartner maakt sinds vorig jaar gebruik van een goods to man systeem: AutoStore. Dit systeem bestaat uit robots die over een aluminium raamwerk rijden en de daarin opgeslagen bakken met artikelen naar de orderpickstations brengen “De orderpicker was voorheen 55 procent van zijn tijd kwijt aan het lopen naar goederen. Nu komt het product naar de orderpicker toe.” De zestien robots van AutoStore rijden inmiddels meer dan een jaar. Active Ants is nu bezig met opschalen. “We hebben nu acht robots bijbesteld en 20.000 bakken. Hiermee kunnen we de piek voor de drukke decembermaand hopelijk aan. We kunnen de capaciteit van de machine verder verhogen door deze ook ’s nachts te laten draaien.”

Onlangs voegde het ook een automatische inpakmachine aan zijn fulfilment toe. De ‘CartonWrap’ verpakt bestellingen niet alleen op maat, maar drukt daar ook het logo op van negentig webwinkels. “Dat scheelt ons naast veel verpakkingsmateriaal ook veel tijd. In plaats van dertig pakjes per uur, verpakken we er nu zo'n 1000."  

Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: Active Ants 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren