Wehkamp wil weer winst maken en haalt retouren niet meer gratis op

Logistiekprofs op 9 december 2019 | 3 minuten leestijd

Warenhuisketen Wehkamp stuurt aan op winst. Eén van de maatregelen die het daarvoor treft is het afschaffen van de gratis retourdienst. Klanten betalen nu 2,95 euro als zij hun retour willen laten ophalen. 

Wehkamp heeft het zwaar. Het bedrijf noteerde afgelopen jaar een verlies van 27 miljoen euro. De omzet daalde met 10 procent, terwijl de gemiddelde omzet in e-commerce met 14 procent steeg. De Britse CEO Graham Harris is aangesteld om van Wehkamp weer een gezond bedrijf te maken. Topman Piet Coelewij zwaaide in april van dit jaar af als algemeen directeur. 

Winst belangrijker dan groei

In een interview met het Financieel Dagblad stelt Harris dat winst voortaan boven groei gaat. Daarmee breekt hij met de trend die door concurrenten als Amazon, bol.com en Zalando is ingezet. De warenhuisketen, jaarlijks goed voor een omzet van 0,6 miljard euro, hoeft niet meer bij die ‘grote jongens’ te horen. “Die plekken zijn bezet”, aldus Harris. Wehkamp stapt af van het platformmodel en wil zich ontwikkelen tot een online warenhuis, waar klanten een ‘inspirerende winkelbeleving krijgen in plaats van een killie zoekervaring’. 

Retourbeleid op de schop

Om de marge te verbeteren, pakt Wehkamp ook het retourproces aan. Dat is immers een van de redenen waarom het bedrijf in zwaar weer verkeert. Vorig jaar ging 42 procent van de goederen retour. Dit jaar valt dat percentage nog hoger uit. De CEO noemt het in de huidige markt een stap te ver om geld voor retouren te vragen. Wel rekent het online warenhuis sinds kort geld voor het afhalen van retouren bij consumenten thuis, iets wat bij Zalando nog gratis is. Serieretourneerders, consumenten die meer dan 80 procent van hun bestelingen terugsturen, mogen daarnaast niet meer achteraf betalen bij Wehkamp. “Het huidige retourenmodel is economisch onhoudbaar, dus de markt moet in beweging komen. Iemand moest de eerste stap nemen, en dat vraagt durf. Ik vraag me af wie ons voorbeeld zal volgen”, laat de Britse CEO optekenen.

‘Natuurlijk worden we ooit verkocht’

Over de toekomst van het bedrijf zegt Harris: “Er is plaats voor ons als krachtige lokaal warenhuis. Natuurlijk zullen we ooit verkocht worden, dat hoort bij private equity. Maar om meer opties te hebben, moet dit eerst het succesvolste bedrijf worden dat het kan zijn.”

Gerelateerde artikelen