04.12.2015 | Branchenieuws

Webwinkels onder grote druk

Het grote aantal online bestellingen heeft grote gevolgen voor de logistiek en de gratis verzendkosten die vaak worden aangeboden. Volgens deskundigen is de maximale capaciteit bijna bereikt waardoor er actie moet worden ondernomen om te voorkomen dat het logistieke apparaat niet volledig ontspoort.

Overbelasting dreigt
Groot-Brittannië geldt als graadmeter om te voorspellen wat er gaat gebeuren. De Britse consumenten shoppen veel online en daardoor is een grote belasting op het logistieke apparaat ontstaan. Volgens Nando van Essen, logistiek consultant gespecialiseerd in e-commerce, kan het land de grote vraag niet lang meer aan.  “In Groot-Brittannië staat de pakketdistributiemarkt al een tijdlang op springen”, laat hij weten in De Volkskrant.

Webshops nemen maatregelen
Webshops moeten maatregelen nemen en zodoende maken meerdere online retailers in Groot-Brittannië rond de feestdagen al gebruik van een ‘Last order date before Christmas’. Op deze manier willen ze voorkomen dat pakketten niet op tijd worden geleverd. Het risico dat consumenten worden teleurgesteld, wordt zodoende verkleind. De bedrijven kunnen anders de grote stormvloed aan orders niet meer aan. Naast dat de vele orders die enkele dagen voor kerstmis worden geplaatst, kampen de Britse bedrijven met een groot te kort aan vrachtwagenchauffeurs met grote gevolgen voor het logistieke proces.

Gratis verzending onder druk
De Britse bedrijven gaan ook de gratis verzendingen terugbrengen om zo de kosten te drukken. Volgens Van Essen zijn gratis verzendingen niet meer reëel en staat de winst daarmee onder druk. Voornamelijk de hoeveelheid pakketten zorgt voor te hoge kosten die niet meer rendabel blijken voor de bedrijven.

Gratis verzending blijft
Andere bedrijven hebben aangegeven de gratis verzending heel normaal te vinden en een goede service aan de klanten. Zij zijn bang dat ze orders mislopen op het moment dat verzendingen niet meer gratis zullen zijn. Onder meer Donna Darthuizen, country cluster head bij Zalando, geeft in de Volkskrant aan dat de online retailer blijft vasthouden aan gratis leveringen. “Je hoeft in de winkelstraat toch ook geen geld te betalen om Zara binnen te lopen? Of geld te betalen zodra je een jurkje terug hangt na het passen?”

Redactie LogistiekProfs 

Plaats een reactie (2)

Reageren
  • paul durlinger
    08.12.2015 - 11:45 uur | paul durlinger

    Als we nou eens met zijn alleen zouden afstappen van het 'vandaag bestellen, morgen gelverd principe'. 'of nog erger same-day delivery'. Daar zit het merendeel van de klanten niet op te wachten, wel op bezorging als de klant thuis is. En als de pakkejest-leveranciers iets meer tijd hebben kunnen ze beter combineren en levertijden doorgeven. Partijen als Ortec en Quintiq hebben daar ongetwijfeld mooie oplossingen voor. Hoeven ze niet meer met drie busjes naar mij toe te rijden als ik niet thuis ben. Mijn overburen (2 stuks) dienen nog als onbezoldigd Kyala punt. En wanneer ben ik thuis? 's avonds want ik werk niet als heel veel mensen. Wanneer komen de autootjes langs? juist overdag! Dus hoe moeilijk kan het zijn :)?

  • Rutger Wolters
    08.12.2015 - 10:38 uur | Rutger Wolters

    Beetje onzin verhaal van Zalando over die gratis verzending. Volgens mij ben je als je je spullen in een winkel koopt het veelvoudige kwijt t.o.v. de verzendkosten die webwinkels rekenen. Maar dan moet men wel realistisch rekenen, dus in ieder geval de benzinekosten, parkeerkosten en tijd. Wellicht kun je daar nog onderhoud van de auto en kans op bekeuringen aan toevoegen.
    Hier in Nederland ontpoort de logistiek ook al behoorlijk, althans bij de Nederlandse vervoerders. Bij de fulfilment bedrijven zit nog voldoende ruimte, maar de vervoerders draaien op hun maximale capaciteit en met pieken over hun max. capaciteit. Dat is goed te merken aan de kwaliteit die ze leveren. Het wordt tijd dat er wat concurrentie bij komt bij de B2C vervoerders, daar lijkt ruimte genoeg voor te zijn.