Webwinkels in zee met PostNL en DPD door staking bij bpost
Personeel & Arbeidsmarkt 09.11.2018 | Branchenieuws

Webwinkels in zee met PostNL en DPD door staking bij bpost

Bij bpost wordt vandaag voor de derde dag op rij gestaakt. In Belgische sorteercentra en het transport werd het werk al neergelegd, vandaag is de beurt aan de postbodes. Pakketten van webwinkels worden daardoor al een aantal dagen niet bezorgd. Sommige webwinkels schakelen noodgedwongen PostNL of DPD in. 

Het personeel van de Belgische marktleider bpost staakt tot dinsdag 12 november. Elke dag legt een andere afdeling binnen het bedrijf het werk neer. De vakbonden dreigen met een verlenging tot tien dagen, mochten zij er niet uitkomen met de directie van bpost. “Als we na die week merken dat het nodig is om de acties te verlengen, kunnen we dat makkelijk doen. Met minimale inspanningen een maximum aan resultaat behalen, zeg maar", zegt algemeen secretaris Jean-Pierre Nyns van ACOD Post tegen De Morgen. 

Onvrede over werkdruk

De staking wordt breed gedragen onder werknemers. Slechts enkele personeelsleden kwamen de afgelopen dagen toch op het werk opdagen. Het personeel protesteert met de actie onder meer tegen de werkdruk. Het post- en pakketbedrijf telt vandaag de dag 28 duizend personeelsleden. Dat zijn er 15 duizend minder dan tien jaar geleden. Bpost erkent een tekort aan personeel, maar heeft moeite met het werven en behouden van personeelsleden. Volgens de vakbonden ligt dat aan de beloning die nieuw personeel ontvangt. Die zou zo laag zijn, dat sorteerders en pakketbezorgers massaal uitwijken naar andere bedrijven. 

Coolblue en Schoenen Torfs naar PostNL

De concurrentie boert ondertussen goed bij de stakingen. Enkele kleine webwinkels schakelden al over op koerier DPD. Schoenen Torfs en Coolblue besteden de pakketbezorging uit aan PostNL. De twee retailers hebben het voordeel dat zij in Nederland al samenwerkten met PostNL, waardoor schakelen in België makkelijker gaat. Voor andere webwinkeliers ligt dat minder eenvoudig. Zij lopen tegen juridische en logistieke bezwaren aan. 

Zo is het voor MediaMarkt op korte termijn niet mogelijk om met een andere koerier in zee te gaan. "Wij hebben geen overeenkomst met PostNL", zegt Media Markt-woordvoerder Janick De Saedeleer tegen De Tijd. "Snel overschakelen is praktisch niet haalbaar." De elektronicagigant levert grote pakketten zelf, maar op kleinere pakketten moeten consumenten de komende dagen nog wachten. Media Markt verontschuldigt zich op de website vooraf bij klanten.


Plaats een reactie (0)

Reageren