‘Webwinkels geven consument te weinig keus bij last mile delivery’

Logistiekprofs op 11 april 2016 | 3 minuten leestijd

Webwinkeliers maken nog maar beperkt gebruik van de mogelijkheden die logistieke partijen bieden voor last mile delivery. Dat stelt GfK. Consumenten zouden bij webwinkels maar weinig keus hebben uit de verschillende pakketbezorgers en serviceopties. En dat terwijl de mogelijkheden legio zijn. 

Webwinkels bieden weinig keus 
Zo is er bij veel pakketbezorgers de mogelijkheid voor next day delivery, same day delivery, of bezorging op een bepaald tijdslot. Maar nog geen kwart van de webwinkels geeft de consument hier een keuze in, zo blijkt uit het onderzoek van GfK. Het onderzoek laat zien dat consumenten het niet zo belangrijk vinden welke logistiek vervoerder de afhandeling verzorgt, maar dat ze wel veel waarde hechte aan keuze voor het bezorgmoment. 72 procent van de consumenten zou hier graag een keuze in hebben. Daarnaast is een kwart van de ondervraagde consumenten bereid om extra te betalen voor levering op dezelfde dag. 

Gratis retouren 
Consumenten willen producten die ze online besteld hebben, graag eenvoudig weer terug kunnen sturen. Daar betalen ze ook liever niet voor. Zo’n 89 procent van de respondenten vindt een ‘eenvoudig en kosteloos retourproces’ zeer belangrijk. Ook aan ‘op tijd en onbeschadigd leveren’ hechten consumenten veel waarde. Zo’n 97 procent van de respondenten geeft aan dat zeer belangrijk te vinden. 

Consument wil niet extra betalen voor pick-up point 
Binnen enkele uren leveren hoeft van veel consumenten niet. 67 procent van de respondenten geeft aan dat levering binnen twee uur niet nodig is. 35 procent van de consumenten wil zelf de afhaallocatie bepalen. De oudere online shoppers geven de voorkeur aan een afhaallocatie in de supermarkt. Een meerderheid van de respondenten wil niet extra betalen voor het kiezen van een pick-up point. 

Redactie LogistiekProfs 

Blijf altijd op de hoogte

Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.