Wat te doen tegen de dichte deur?

Logistiekprofs op 2 februari 2015 | 3 minuten leestijd

U levert een pakketje bij de klant thuis. Om 4 uur ’s middags. Grote kans dat hij of zij er op dat moment niet is. In 35 procent van de bezorgsituaties is er in eerste instantie namelijk niemand thuis. Vervelend voor de klant, want die moet ’s avonds alsnog naar een pick-up station om het pakketje op te halen. Of misschien wordt de bestelling de volgende dag nog een keer bezorgd. Op hoop van zegen dat de consument dan wel thuis is. Dan is niet alleen de klant is de dupe, ook het distributiebedrijf is een hoop extra tijd en geld kwijt. Zij krijgen meestal betaald per afgeleverd pakket. Niet afgeleverd betekent dus ook niet betaald.

Om een dichte deur te voorkomen, zou er eigenlijk met klant afgesproken moeten worden wanneer een pakket wordt geleverd. Maar dat is duur. Veel webshops vragen dan ook een extra bedrag voor deze service. Onderzoek laat zien dat de consument niet bereid is om extra voor deze bezorgservice betalen. Zij wachten liever tot hun pakket nog eens bezorgd wordt op een moment dat ze toevallig wel thuis zijn.

Om logistieke bedrijven en consumenten dit leed te besparen, ontstaan er in de VS steeds meer start-ups die de last-mile verzorgen. Zij spreken met de klant af wanneer hij of zij thuis is. Het distributiebedrijf hoeft het pakket dus alleen bij dit bedrijf af te leveren. In San Francisco is bijvoorbeeld Doorman druk aan de weg aan het timmeren. Dit bedrijf levert goederen elke avond op afspraak, tot middernacht. Zelfs op zondag. Voor deze service vraagt Doorman 7 dollar aan de consument. Echter, als deze besluit om over het bedrijf te Twitteren, kost de service helemaal niets. Aan de andere kant van de VS, in New York, biedt Parcel een soortgelijke service.

Om het probleem van de dichte deur te voorkomen, wordt er in Nederland veel geroepen over click & collect. Maar was het hele idee van online shoppen niet dat de consument er de deur niet voor uit hoeft? Wordt het niet hoog tijd dat er in Nederland start-ups ontstaan die – tegen een klein bedrag- de last-mile op afspraak verzorgen?

Lees ook: Werken met vastgelegde tijdsvensters

Redactie LogistiekProfs