Walmart laat forenzende winkelmedewerkers pakketten bezorgen

Logistiekprofs op 8 juni 2017 | 3 minuten leestijd

Amerikaanse retailreus Walmart geeft winkelmedewerkers de optie om pakketten te bezorgen wanneer zij op weg zijn naar huis. Voorwaarde is dat de bezorgadressen op de route van de medewerker liggen. Zo hoopt Walmart de kosten voor de last mile te kunnen terugdringen. 

Het betreft in eerste instantie een test in twee Walmart-vestigingen in New Jersey en een vestiging in Arkansas. Inmiddels zijn er enkele honderden pakketten door werknemers bezorgd. Walmart omschrijft de stap als een hele logische, aangezien 90 procent van de Amerikanen in de buurt van een Walmart-vestiging woont. Bovendien rijden er dagelijks al trucks tussen fulfilment centers en winkels, voor online bestellingen die in de winkel worden afgehaald. Diezelfde trucks kunnen ook worden beladen met online bestellingen die tot aan huis moeten worden bezorgd. De winkel fungeert in dit geval als logistieke hub en de winkelmedewerker neemt de last mile op zich. 

Medewerkers kunnen via een mobiele applicatie intekenen op pakketten die op hun route bezorgd moeten worden. Er geldt een dagelijks maximum van tien pakketten. De nieuwe service is optioneel voor werknemers. Wanneer er onvoldoende werknemers bereid zijn om een pakket te vervoeren, doet de retailer alsnog een beroep op vervoerders als UPS and FedEx.

Volgens Walmart, één van de grootste private werkgevers van de VS, worden de werknemers betaald voor de tijd die zij kwijt zijn aan de bezorging. Onduidelijk is hoeveel zij hier aan verdienen en of ze betaald krijgen per pakketje, per kilometer of voor de tijd die ze eraan kwijt zijn. 

De nieuwe service van Walmart biedt werknemers een extra zakcentje, maar roept ook vragen op bij arbeidsexperts. Tegenover de Washington Post zegt Stephanie Luce, arbeidsprofessor aan de City University of New York: “Bij deze manier van werken ligt misbruik op de loer, bijvoorbeeld wanneer Walmart werknemers niet compenseert voor de volledige kosten die zij maken op hun bezorgroute. Denk daarbij aan de brandstofkosten, afschrijving van de auto en potentiële problemen zoals ongelukken, boetes of parkeerkosten. Net als bij andere nieuwe ‘flexibele banen’ kan deze baan de werknemer kansen bieden, maar in werkelijkheid profiteert de werkgever het meest van deze vrijblijvende manier van werken.” 

Redactie LogistiekProfs
Afbeelding: Ken Wolter / Shutterstock.com