ICT & Logistiek en Logistica 2019
Nog maar tot ICT & Logistiek en Logistica 2019 Registreer hier
ICT & Logistiek en Logistica 2019 Jaarbeurs, Utrecht
5 t/m 7 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
Waarom Sissy Boy aan (geautomatiseerde) dropshipping doet
ICT 23.01.2019 | Branchenieuws

Waarom Sissy Boy aan (geautomatiseerde) dropshipping doet

Sissy Boy gooide haar dropshipment-constructie anderhalf jaar geleden op de schop. Waar het bij meubelbestellingen eerder werkte met een formulier en een fax stapte het over op een volautomatisch proces. Dat ging met vallen en opstaan, maar zorgde uiteindelijk voor groei, vertelt E-commerce Manager Joost Kamstra tijdens de Webwinkel Vakdagen.

Sissy Boy, bekend van de lifestyle- en modeproducten, doet al jaren aan dropshopping; het verkopen van meubels uit de voorraad van leveranciers. Eén van de meubelleveranciers besloot in 2017 om dat proces te automatiseren. Sissy Boy haakte daarbij aan.


Aan de voorkant ziet dat er eenvoudig uit: alle winkels zijn voorzien van een iPad, waarop de winkelmedewerker kan inloggen en de bestelling bij de leverancier plaatst. De medewerker voert samen met de klant alle specificaties in; de maten, de kleur, de stof. De uiteindelijke bestelling wordt direct in het systeem van de leverancier geplaatst.

Het systeem hierachter is volgens Kamstra echter vrij complex. “Het is een hele keten die je moet automatiseren. Daarom doen we dit ook (nog) niet met elke leverancier. Veel leveranciers zijn hier simpelweg niet op ingericht."

Met vallen en opstaan

Het automatiseringsproces ging volgens Kamstra met vallen en opstaan. Desondanks heeft de dropshipping-constructie Sissy Boy nu al veel gebracht. “Dropshopping heeft natuurlijk als voordeel dat wij geen voorraadrisico hebben. De verkoop- en inkooporder worden praktisch op hetzelfde moment geplaatst. Banken hebben toch een orderwaarde van 700 euro en zijn groot. Zet daar maar eens duizend stuks van op voorraad."

Door dat proces te automatiseren, is de omzet van Sissy Boy gestegen. Kamstra: “Dat komt deels omdat het proces efficiënter is geworden. Onze customer journey is nu klantvriendelijker. Een uitgebreid formulier invullen samen met een medewerker, of digitaal een paar keer ergens op klikken, dat is nogal een verschil. Verder kunnen we nu sneller opschalen. We voegen heel makkelijk nieuwe opties toe aan ons aanbod.”

Afbeelding: Sissy Boy

Plaats een reactie (0)

Reageren