Vrachtwagenchauffeurs mijden België door kilometerheffing

Logistiekprofs op 10 mei 2016 | 2 minuten leestijd

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs blijven zo lang mogelijk in Nederland rijden om zo de Belgische tolkosten te drukken. Dat blijkt uit een analyse van de verkeersintensiteit op vier routes van en naar de Antwerpse haven, uitgevoerd dor de VID.

Op 1 april is in België kilometerheffing ingevoerd voor vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton. Deze vrachtwagens blijken België nu zo lang mogelijk te vermijden. VID vergeleek de hoeveelheid vrachtverkeer bij de grensovergangen met België op de A4, de A16, de A67 en de A76. Er zou sprake zijn van meer vrachtverkeer op de Nederlandse wegen. Bij grensovergang Ossendrecht op de A4 steeg de hoeveelheid vrachtverkeer met bijna 10 procent sinds 1 april. Op de A16 bij Hazeldonk, wat verder van de Antwerpse haven afligt, noteerde de VID een afname van 7 procent. Ook tussen het Duitse Roergebied en de Antwerpse haven wordt vaker via Nederland gereden, omdat dat per enkele reis 50 Belgische kilometers zou schelen. Daarnaast is er sprake van minder verkeer op de snelwegen bij de grensovergangen. Volgens analisten komt dat omdat er vaker gebruik wordt gemaakt van grensovergangen op N-wegen.

Voor Transport en Logistiek Nederland (TLN) is de analyse van de VID weinig verassend. “Transportondernemers kiezen nu eenmaal de snelste en goedkoopste routes”, aldus een woordvoerster tegenover het AD.

Lees ook: Tolheffing België zorgt voor problemen en lange files

Redactie LogistiekProfs