Vorkheftruck op groene stroom: doorbraak in de logistiek?

Logistiekprofs op 20 november 2014 | 2 minuten leestijd

Rijden we in de toekomst allemaal op vorkheftrucks die worden aangedreven door groene energie? Het zou zomaar kunnen. Een samenwerking tussen Honda en Briggs Equipment heeft namelijk geleid tot de eerste Yale-vorkheftruck die écht ‘groen’ is.  

Duurzame energie
De heftruck van Yale wordt volledig aangedreven door waterstofcellen. Yale maakt al langer gebruik van een vorkheftruck die volledig op brandstofcelenergie draait, maar bij de opwekking van deze cellen zou echter nog wel vervuiling optreden. De waterstof zou namelijk worden opgewekt met behulp van fossiele brandstoffen. Volgens Briggs Equipment-ceo Richard Close is nu gepoogd om waterstof te produceren door middel van duurzame energie, waar dus geen vervuiling bij komt kijken.

Accu niet verwisselen
De waterstofcel die in de truck is geplaatst zorgt ervoor dat de accu tijdens de werkzaamheden opgeladen wordt. De accu hoeft hierdoor niet verwisseld te worden, wat voor een flinke tijdbesparing kan zorgen. Wel moet de waterstofcel eens in de zoveel tijd worden opgeladen bij een oplaadpunt, een handeling die volgens Close zo’n vijf minuten duurt.

Geen massaproductie
De nieuwe truck wordt gezien als een technologische doorbraak, maar de vraag is of bedrijven de ‘groene’ vorkheftruck massaal zullen adopteren en een toekomst zonder uitstoot tegemoet gaan. Omdat er bij dit model gebruik is gemaakt van duurzame energie, zal massaproductie niet gauw aan de orde zijn. De heftruck in deze vorm is daarom relatief duur, zeker voor kleinere logistieke bedrijven die geen schaalvoordelen genieten.

Redactie LogistiekProfs