ICT & Logistiek 2018
Nog maar tot ICT & Logistiek 2018 Registreer hier
ICT & Logistiek 2018 Jaarbeurs, Utrecht
7 & 8 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!
'Voor zelfrijdend transport is intensievere samenwerking nodig'
12.06.2018 | Branchenieuws

'Voor zelfrijdend transport is intensievere samenwerking nodig'

De technologische mogelijkheden voor zelfrijdende voertuigen zien er veelbelovend uit. Een grootschalige inzet van de voertuigen blijft de komende jaren echter uit. Alleen door intensieve samenwerking kan zelfrijdend vervoer in de praktijk een succes worden. 

Dat concludeert innovatieplatform VIL naar aanleiding van het project ALEES. De organisatie onderzocht samen met zeven bedrijven, waaronder bpost en DHL, en de stad Mechelen de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor distributie in stadscentra. 

Eerste test met zelfrijdend vervoer

Eind mei werd in het centrum van Mechelen een eerste test uitgevoerd met een zelfrijdend voertuig van het Franse bedrijf Easymile. Het voertuig legde autonoom het traject af en maakte tussenstops bij lokale ondernemers om goederen af te leveren.



Geconsolideerde leveringen

VIL concludeert dat zelfrijdende eenheden heel wat voordelen bieden voor een stad. De wagens zijn compact, stil, emissieloos en veilig. Ze hanteren flexibele routeplanningen en een betere belading, waardoor de leveringen efficiënter zijn. Meer geconsolideerde leveringen zorgen bovendien voor minder verkeer en een hogere leefbaarheid in de stadscentra.

Samenwerking nodig voor maximale belading

Het ideale scenario zou een hypergeconnecteerd netwerk zijn, waarin autonome voertuigen maximaal beladen worden. Daarvoor zijn stadshubs wenselijk: kleine distributiecentra aan de rand van de stad. Lokale retailers en ondernemers slaan hier hun inbound volumes op. Autonome voertuigen kunnen vervolgens worden ingezet om de producten naar het stadscentrum te brengen. In het stadscentrum zijn micromagazijnen nodig, die dienen als opslagpunt voor lokale distributie.

Om bovenstaand scenario te realiseren is echter volume, en daarmee samenwerking nodig, concludeert VIL. “Vlaanderen heeft geen wereldsteden, dus er zal samengewerkt moeten worden. Die samenwerking tussen verschillende partijen is cruciaal, maar meteen ook de moeilijkste opdracht”, aldus VIL projectleider Kris Neyens.

Snellere implementatie door testen

Samen met logistiek dienstverleners, steden en overheden gaat VIL de technologie langdurig testen. Het platform benadrukt het belang van een gecoördineerde aanpak bij het testen van de voertuigen. "De wederzijdse injectie van kennis en ervaring van de industrie en de logistieke sector moeten onze overheden sterken met concrete expertise. Dit zal uiteindelijk leiden tot een snellere implementatie van autonome stadslogistieke voertuigen en de daaraan verbonden voordelen", concludeert VIL. 

Plaats een reactie (0)

Reageren