26.11.2015 | Branchenieuws

Volvo gaat in de kofferbak bezorgen

Slepen met je kerstcadeaus is binnenkort niet meer nodig voor Noord-Europeanen met een Volvo. Het Zweedse bedrijf geeft haar klanten de mogelijkheid om de kerstcadeaus- en boodschappen te laten bezorgen tot in de eigen auto. De zogeheten ‘roam delivery service’ zorgt ervoor dat bezorgers ook de bestelde orders kunnen afleveren in een afgesloten wagen.

Hoe werkt het?
Hoe krijgen bezorgers de orders in een afgesloten auto? De nieuwe manier van bezorgen maakt gebruik van de bestaande Volvo On Call-app waarmee Volvo rijders hun auto op afstand kunnen bedienen omdat deze bijvoorbeeld op te warmen. Door de service hoeft de auto-eigenaar niet aanwezig te zijn. De bezorger krijgt door middel van een digitale sleutel via de On Call-app en kan zodoende de Volvo van de klant ontgrendelen. De orders kunnen op die manier worden afgeleverd wanneer de auto in bijvoorbeeld een parkeergarage staat terwijl de klant aan het winkelen is. Na het afleveren van de bestellingen wordt het voertuig weer vergrendeld. De digitale sleutel wordt uit de app verwijderd zodat deze niet nogmaals kan worden gebruikt. Via de smartphone krijgt de klant een bericht dat de bestelling is afgeleverd.

Idee van Volvo
Volvo heeft het idee al vorig jaar gepresenteerd, maar rolt dit Kerstseizoen een pilot uit. Vorig feestseizoen waren de plannen nog niet concreet genoeg. In samenwerking met pakketbedrijf PostNord, dat in Zweden en Denemarken opereert, heeft Volvo de plannen verder uitgewerkt. Momenteel werkt de Zweedse autofabrikant samen met een Zweedse boodschappenretailer en de online speelgoedwinkel Lekmer.com. Zij dienen als pilotpartner. De speelgoedretailer werkt in vijf landen waaronder Nederland waardoor ook Nederlanders gebruik kunnen maken van de nieuwe service.

Voordeel voor de consument
Volvo heeft plannen om de nieuwe manier van bezorger ver uit te werken. Volgens de Zweden is het grote voordeel dat er tijd wordt bespaart door de consument. Bjorn Annwall, senior vice president marketing, sales en service bij Volvo is blij met de pilot: “Volvo In-car Delivery levert het bewijs dat connected car technologieën de consument tijd besparen. Kerstmis is gezellig. Maar laten we eerlijk zijn, het is ook de drukste tijd van het jaar.”

Redactie LogistiekProfs

Plaats een reactie (0)

Reageren