Volvo gaat in de kofferbak bezorgen

Logistiekprofs op 26 november 2015 | 3 minuten leestijd

Slepen
met je kerstcadeaus is binnenkort niet meer nodig voor Noord-Europeanen met een
Volvo. Het Zweedse bedrijf geeft haar klanten de mogelijkheid om de
kerstcadeaus- en boodschappen te laten bezorgen tot in de eigen auto. De
zogeheten ‘roam
delivery service
’ zorgt ervoor dat bezorgers ook de bestelde orders
kunnen afleveren in een afgesloten wagen.

Hoe werkt het?
Hoe
krijgen bezorgers de orders in een afgesloten auto? De nieuwe manier van
bezorgen maakt gebruik van de bestaande Volvo On Call-app waarmee Volvo rijders
hun auto op afstand kunnen bedienen omdat deze bijvoorbeeld op te warmen. Door
de service hoeft de auto-eigenaar niet aanwezig te zijn. De bezorger krijgt door
middel van een digitale sleutel via de On Call-app en kan zodoende de Volvo van
de klant ontgrendelen. De orders kunnen op die manier worden afgeleverd wanneer
de auto in bijvoorbeeld een parkeergarage staat terwijl de klant aan het
winkelen is. Na het afleveren van de bestellingen wordt het voertuig weer
vergrendeld. De digitale sleutel wordt uit de app verwijderd zodat deze niet
nogmaals kan worden gebruikt. Via de smartphone krijgt de klant een bericht dat
de bestelling is afgeleverd.

Idee
van Volvo
Volvo
heeft het idee al vorig jaar gepresenteerd, maar rolt dit Kerstseizoen een pilot
uit. Vorig feestseizoen waren de plannen nog niet concreet genoeg. In
samenwerking met pakketbedrijf PostNord, dat in Zweden en Denemarken opereert,
heeft Volvo de plannen verder uitgewerkt. Momenteel werkt de Zweedse
autofabrikant samen met een Zweedse boodschappenretailer en de online
speelgoedwinkel Lekmer.com. Zij dienen als pilotpartner. De speelgoedretailer
werkt in vijf landen waaronder Nederland waardoor ook Nederlanders gebruik
kunnen maken van de nieuwe service.

Voordeel
voor de consument
Volvo
heeft plannen om de nieuwe manier van bezorger ver uit te werken. Volgens de
Zweden is het grote voordeel dat er tijd wordt bespaart door de consument. Bjorn
Annwall, senior
vice president marketing, sales en service bij Volvo is blij met de
pilot: “Volvo In-car Delivery levert het bewijs dat connected
car
technologieën de consument tijd besparen. Kerstmis is gezellig. Maar
laten we eerlijk zijn, het is ook de drukste tijd van het jaar.”

Redactie LogistiekProfs