VIL wil dat bedrijven ook heftrucks en personeel gaan delen

Logistiekprofs op 17 maart 2020 | 2 minuten leestijd

De deeleconomie maakt mondjesmaat haar opwacht in de logistiek. Veel mogelijkheden worden echter nog niet benut. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) wil het delen van allerlei logistieke assets testen, van heftrucks tot koelruimtes. 

In een nieuw project, genaamd ‘Sharing Logistics’, ontwikkelt VIL in samenwerking met de Hogeschool West-Vlaanderen (Howest) een deelplatform dat vraag en aanbod kan matchen. Op dit platform kunnen bedrijven, bijvoorbeeld binnen een industriezone of bedrijvenpark, elkaars onbenutte assets en diensten gebruiken zonder dat er sprake is van winstbejag. Dat wil zeggen: de huurprijs mag de gemaakte kosten niet overschrijden. 

In kaart brengen onbenutte assets

“Logistieke assets zijn meestal zeer kapitaalintensief, niet enkel in aankoop maar ook in onderhoud”, schrijft VIL in een persbericht. Assets die in aanmerking komen voor dit project lopen zeer uiteen. Het gaat onder meer om: heftrucks, hoogwerkers, vergaderzalen, straddle carriers, gekoelde ruimtes, veegtoestellen, onbenutte magazijnruimtes, veiligheidspersoneel, reachstackers, terminal tractors en opleiders. 

VIL start met het project door bij de deelnemende bedrijven logistieke assets en diensten die gedurende de dag onbenut blijven in kaart te brengen. Het uiteindelijke doel is om een efficiënt platform te ontwikkelen waarop deelnemende bedrijven op een duidelijke en snelle manier met elkaar in contact kunnen komen om een transactie tot stand te brengen. “

Waarom geen deeleconomie in de logistiek?

“We verwachten met onze deelname aan dit project tot een laagdrempelig, lokaal bruikbaar en kmo-proof deelplatform te komen”, aldus Mario Demets, Lector Logistiek Management aan Howest Brugge. “Onze studenten logistiek management doen stages en bachelorproefprojecten bij heel wat verladers en transportbedrijven. Het tekort of teveel aan logistieke assets blijkt een blijvend probleem te zijn dat de bedrijven veel geld kost. Autodelen is intussen een standaard aan het worden voor tweede gezinswagens. Dus waarom zou het in de logistiek niet kunnen werken? Als we de logistiek groener willen maken, is het efficiënter gebruik van logistieke assets, en dus ‘sharing logistics’ een must.”

Bedrijven die willen meewerken aan het opzetten van dit project, kunnen zich tot eind maart 2020 aanmelden

Gerelateerde artikelen