VIL werkt aan AI-app voor de supply chain

Logistiekprofs op 24 april 2020 | 2 minuten leestijd

De hedendaagse complexe supply chain vraagt om een zo goed mogelijke planning en voorspelling van de vraag, capaciteit en onverwachte gebeurtennissen. Artificial Intelligence (AI) speelt hierin een belangrijke rol, meent VIL. Het logistiek innovatieinstituut ontwikkelt met bedrijven uit de sector een app voor het voorspellen en plannen van supply chains met AI. 

In het project AI4Cast werkt VIL samen met Sirris, het Belgisch centrum van de technologische industrie, en de Hogeschool West-Vlaanderen. Er doen acht bedrijven mee die de app willen inzetten. 

AI speelt al langer een rol in de logistiek. Denk aan robotica, smart warehouses en autonome voertuigen. Volgens VIL blijkt de technologie ook veelbelovend voor supply chains, die vandaag de dag alsmaar complexer worden. Onverwachte gebeurtenisen kunnen voor siginificante problemen bij meerdere bedrijven in de logistieke keten zorgen. 

Ketenbrede aanpak

Daarom kiest het innovatieinstituut voor een ketenbrede aanpak. AI-planningen die nu worden gebruikt, zijn meestal beperkt tot de eigen onderneming of een directe dienstverlener. Het probleem wordt dan doorgeschoven naar de volgende schakels in de keten, aldus VIL. Zo ontstaan er kosten voor extra transport, overwerk of huur van materiaal of ruimte. “Alle betrokken bedrijven en de consument hebben daarom baat bij een ketenbrede, real-time en proactieve supply chain voorspelling en planning”, schrijft VIL. 

Samen met partners Howest en Sirris wil VIL nagaan hoe de inzet van Artificiële Intelligentie kan bijdragen aan het delen en analyseren van data. Tijdens het project wordt een AI gebaseerde softwareapplicatie ontwikkeld. Een quick scan-tool moet bedrijven helpen bij het maken van de juiste technologie- en toepassingskeuze voor hun specifieke situatie.

Anticiperen

Trafuco, één van de deelnemende bedrijven, hoopt met het project de flexibiliteit en efficiëntie te verhogen. “Onze klanten verwachten een snelle en efficiënte dienstverlening, dit laat niet veel ruimte voor onverwachte incidenten in de supply chain”, aldus Marc van den Broek van Trafuco. “Indien wij proactief zo goed mogelijk kunnen anticiperen op toekomstige of onverwachte schommelingen in de vraag of andere problemen, kunnen wij onze klanten des te beter ten dienst staan.”

Gerelateerde artikelen