VIL onderzoekt mogelijkheden ‘fleetsharing’ in de logistiek

Logistiekprofs op 27 augustus 2018 | 2 minuten leestijd

De deeleconomie wint in de logistieke sector aan terrein. Magazijnruimte wordt gedeeld en er ontstaan pools voor vrachtwagenchauffeurs. Werkt ditzelfde platformprincipe ook voor het delen van vracht- en bestelwagens? 

Dat onderzoekt innovatieplatform VIL samen met acht transportbedrijven in haar nieuwe project ‘Cambion’. Volgens VIL zien bedrijven stilstaande transportmiddelen als een probleem. Uit een rondvraag onder transporteurs en logistiek dienstverleners blijkt dat bij 50 procent van de respondenten transportmiddelen soms stilstaan buiten de piekperiodes, bij een kleine 20 procent gebeurt dit zelfs vaak.

(Ver)huren vrije capaciteit

Bedrijven stemmen hun transportcapaciteit af op piekperiodes, maar deze piek- en dalmomenten kunnen sterk verschillen per bedrijf. Daarom biedt fleet sharing mogelijkheden, denkt VIL. Met het project Cambion wil VIL nagaan of het mogelijk is om bedrijfsvoertuigen te delen en daardoor kosten te reduceren, extra omzet te genereren door het verhuren van vrije capaciteit of extra opdrachten te kunnen uitvoeren als gevolg van de toegenomen flexibiliteit. 

Ideaal samenwerkingsmodel

VIL onderzoekt komende periode de huidige situatie en de belemmerende factoren, zoals bijvoorbeeld de vergunningsplicht en de aansprakelijkheid. Ook worden er oplossingen voor mogelijke belemmeringen gezocht. Daarna stelt VIL een ideaal samenwerkingsmodel op, met de bijhorende juridische vereisten. Dit model zal getest worden bij de projectdeelnemers. “VIL zal bovendien een simulatiemodel opstellen om matches tussen bedrijven bloot te leggen. Bijvoorbeeld grote winkels en depots die ’s nachts worden beleverd en distributiecentra waar overdag goederen worden opgehaald vormen een mogelijke match om voertuigen te delen”, aldus VIL projectleider, Eva Gezels.

De deelnemende transportbedrijven zijn Deny Logistics, Eutraco, Exsan (Sany Group), Gilbert De Clercq, Remitrans, Transport Lux, Transport Vanschoonbeek – Matterne en Vincent Logistics.

Gerelateerde artikelen