VIL: Moderetailers onnodig terughoudend met RFID-technologie

Logistiekprofs op 8 juni 2016 | 3 minuten leestijd

RFID-labels worden door Vlaamse moderetailers nog maar weinig gebruikt. Dit zorgt voor een gebrek aan inzicht in de voorraden. Dat blijkt uit onderzoek van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL).

Door de slimme labels kunnen producten van de fabrikant tot aan de kassa worden gevolgd. Voordeel ten opzichte van gewone barcodes is dat de RFID-tags volautomatisch gescand kunnen worden en dat de etiketten veel meer informatie kunnen bevatten. Omdat moderetailers nog maar weinig gebruik maakten van de tags, startte het VIL in december 2014 het project ‘In-store-improvement’ om het overstapproces te versnellen. Volgens het VIL was een snelle implementatie van RFID een must om de modebranche inzicht te geven in welke artikelen in welke kleur en maat zich waar in de logistieke keten bevinden. Stockaccuraatheid bleek bij velen een zwak punt, slechts 70% van de artikelen in de winkel kennen, is geen uitzondering.

Stockaccuraatheid
Deze week presenteert VIL de resultaten van het project. De bedrijven die met RFID-technologie aan de slag gingen, zouden veel verbeteringen hebben gerealiseerd. Zo steeg de stockaccuraatheid van gemiddeld 63 procent naar 95 procent zijn gestegen. De out-of-stocks in winkels daalden met vijftig procent. Hierdoor stegen de verkopen, variërend van 2 procent tot 20 procent. Winkels zouden spoedleveringen kunnen vermijden en de klanttevredenheid hebben verhoogd. Naast een beter inventarismanagement maakt de technologie ook een betere controle op diefstal mogelijk. De winkel heeft realtime zicht op welke artikels de winkel verlaten en kan zijn stock meteen aanpassen en de nodige acties ondernemen.

Hoge investeringskosten
Volgens het VIL zijn de modebedrijven, ondanks een verbetering in de resultaten, terughoudend in de implementatie van de technologie door de hoge investeringskosten. “Begin er maar aan als individueel bedrijf”, aldus Jan Merckx van VIL. “We hebben de kosten en baten tegen elkaar afgezet en verschillende technologieën uitgetest bij de deelnemende bedrijven. Uit de business cases blijkt dat de investering in de technologie zich tussen de 1,2 en 2,9 procent. “In de berekening werd bovendien geen rekening gehouden met de eisen die omni-channel aan de bedrijven stelt, dus de baten liggen allicht nog hoger”, aldus Merckx.

Redactie LogistiekProfs

Blijf altijd op de hoogte

Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.