VIL: ‘Geautomatiseerd laden en lossen levert forse tijdswinst op’

Logistiekprofs op 26 februari 2021 | 3 minuten leestijd

Door automatisering kan een vrachtwagen in tien minuten worden gelost. Dat is een forse tijdswint ten opzichte van de 45 minuten die het manuele proces in beslag neemt. Dat is een van de conclusies uit onderzoek van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) naar geautomatiseerde laad- en losoplossingen. 

Het project OptiCharge, waaraan dertien bedrijven meewerkten, betreft een marktstudie naar state-of-the-art laad- en lossystemen. VIL en de Universiteit van Antwerpen onderzochten hoe laden en lossen efficiënter kan voor zowel verladers (magazijnpersoneel) als vervoerders (chauffeurs). 

De geteste systemen kunnen worden opgedeeld in drie types: Automated Guided Vehicle of AGV-based systemen (industriële robots die zich zelfstandig voortbewegen), one-shot-based systemen (die een volledige lading in één keer in en uit de trailer laden/lossen), en semi-automatische systemen (waarbij menselijke interactie niet volledig weggelaten kan worden). De laatste optie is vooral interessant voor goederen met een afwijkende vorm. 

Uit de resultaten blijkt dat elke technologie zijn eigen voor- en nadelen heeft en er niet één systeem kan worden aangeprezen voor de behandeling van elk type lading. Ook de bedrijfsspecifieke context in het magazijn bepaalt mee of de beoogde implementatie praktisch haalbaar is.

Van 45 naar 10 minuten

Bij chocoladefabrikant Barry Callebaut werd een succesvolle business case gedraaid met het one-shot-based skatesysteem. Door het systeem werden 26 pallets in tien minuten automatisch gelost, zonder hapering of schade. Dit leverde een aanzienlijke tijdswinst op ten opzichte van de 45 minuten die het manueel lossen momenteel in beslag neemt. Een transportbandsysteem met kettingen en een rollenbaan zou een nog grotere tijdswinst kunnen opleveren, stelt VIL. Maar omdat dit systeem tijdens de duur van het project niet beschikbaar was, kon het niet in de praktijk getest worden.

Automatiseringsoplossing voor elke lading

VIL concludeert dat het project aantoont dat er voor elk type lading en magazijn een automatiseringsoplossing bestaat. Het merendeel van deelnemende bedrijven zou voornemens zijn om met de opgedane kennis verder aan de slag te gaan.

“Er is heel wat potentieel en dit project heeft ons de nodige inzichten bezorgd voor toekomstige verbeteringen in onze magazijnen”, zegt Jan De Winter, Distribution Manager bij luierfabrikant Ontex. “De praktische aanpak en uitwerking van het project hebben ons ook geleerd om niet over één dag ijs te gaan. Er is een zekere complexiteit aanwezig die we onder ogen moeten zien. Het potentieel is er zeker, het is nu aan ons om met verkregen data en info, verantwoord een project op te starten en uit te werken.”

Gerelateerde artikelen