27.10.2015 | Beursnieuws

Vijf vragen over innovatie in de logistiek

Innovatie mag dan een hippe term zijn, het wordt nog vaak als eng en geldverslindend gezien. Volgens Robert van der Waal, Director Logistics Operations bij Samsung Electronics, is het tegenovergestelde waar: de meest grote innovaties beginnen vaak heel klein. Daarom geeft Van der Waal op vrijdag 13 november een lezing met als titel Innovation: think big, start small'. Want innovatie is meer dan twintig knappe koppen in een hokje zetten om ze iets slims te laten bedenken. We stelden hem vijf vragen over deze hippe, doch enge term.  

Zijn jullie bij Samsung bewust bezig met innovatie?
Innovatie zit in onze genen als bedrijf. Dat komt natuurlijk grotendeels door de producten die wij maken. Het bedenken van nieuwe ideeën wordt als prettig en leuk ervaren binnen Samsung. Dat gedrag kopiëren we ook naar andere business units waarin we actief zijn, waaronder de logistiek.

Om een voorbeeld te noemen: we hebben een verpakkingsmethode die voorheen gebruikt werd voor het verpakken van flessen opnieuw onder de loep genomen en geschikt gemaakt voor grote producten. Nu verpakken we er grote televisies mee. Deze methode zorgt voor minder schade en smallere verpakkingen. Het is een soort opblaasbare verpakkingsmethode. We hebben dit samen met een ander bedrijf bedacht en veel andere elektronicagiganten hebben deze methode overgenomen. Dat is innovatie.

Je meent dat bedrijven innoveren vaak als eng’ zien. Hoe komt dat?
Dat ligt aan twee aspecten: ten eerste betekent innoveren vaak veranderen. Dat is eng, want je moet iets anders doen dan je gewend bent. Omdat je nooit zeker weet hoe het uitpakt, zorgt het voor onzekerheid binnen het bedrijf. Ten tweede is er het kostenplaatje. Dan moet ik zeker 20 knappe koppen in een hok zetten en die moeten dan wat bedenken, wordt er vaak gedacht. Maar innovatie hoeft echt nietaltijd te gaan om zware investeringen. Zo heeft IKEA de kast zelf niet uitgevonden, maar wel bedacht hoe men thuis een kast in elkaar kan zetten. Of neem bijvoorbeeld Nespresso. Zij hebben zelf de koffie niet bedacht, maar er wel een andere draai aan gegeven. Zo zijn er heel veel methoden, of trucjes om te innoveren.

Heet jouw lezing daarom Innovation: think big, start small?
Ja, de meest grote innovaties beginnen vaak heel erg klein. Kijk om je heen, bijvoorbeeld in de supermarkt. Wat wordt daar gebruikt qua verpakkingsmethode en wat kan jij daarvan opsteken? Door niet zo moeilijk te denken, kunnen vaak hele mooie dingen ontstaan. Probeer daarbij niet alleen in probleemstellingen te denken, dat kan het creatieve denkproces belemmeren. 

Gaan innovatie en technologie hand in hand? 
Natuurlijk is er op technologisch gebied veel innovatie gaande. 3D-printers en drones zijn hartstikke innovatief. Maar bedenk je dat het gros van de bedrijven zich ook gewoon op een hele andere manier heeft weten te onderscheiden. Het een sluit het ander niet uit. Als je kijkt naar de bedrijven die over het algemeen als innovatief worden bestempeld, zijn dat helemaal geen bedrijven die op technologisch gebied heel innovatief zijn. Dat zijn bedrijven die het combineren met een eigen sausje. Het gaat niet alleen over nieuwe bits en bytes. 

Wat kunnen bezoekers van je lezing verwachten?
Ik wil structuur scheppen in een populistische term als innovatie en het daarmee wat minder eng maken. Ik zal onder meer antwoord geven op vragen als:  hoeveel procent van de top 25 innovatieve bedrijven hebben deze top klassering te danken aan volledig nieuwe technologie? En wat maakt de overige bedrijven nou juist toch innovatief? Ik hoop op een interactieve sessie en word graag gestoord gedurende mijn presentatie om vragen te beantwoorden of een levendige discussie te hebben.

De lezing van Robert van der Waal, Director Logistics Operations bij Samsung Electronics, vindt plaats op 13 november van 12:45 tot 13:15. U kunt zich hier gratis voor deze sessie inschrijven. 

 

Plaats een reactie (0)

Reageren